31 Ogos 2010

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!


"Tanggal tiga puluh satu.. Bulan lapan.. Lima puluh tujuh.. MERDEKA, MERDEKA.. tetaplah MERDEKA.. ia pasti menjadi sejarah"

Begitulah bait2 lagu nyanyian Allahyarham Sudirman Hj Arshad ditujukan khas untuk hari merdeka.

Apa pengertian MERDEKA ?

"Err.. bebas dari penjajah"

Siapakah penjajah itu ?

"Err.. Inggeris ?"

Jawapan typical yang biasa kita dengar. Tak kisah lah.. yang penting kita BEBAS lakukan apa saja selagi ianya masih di dalam batasan undang2.

Sambutan hari kemerdekaan ini, mengimbaukan aku masa zaman 'muda2' dulu. Ada dua event yang betul2 melekat kat memori aku.

1994 - Dataran Merdeka/Metrojaya Sinar Kota, Kuala Lumpur

Aku sebenarnya tak pernah menyertai apa2 sambutan kemerdekaan detik 12 malam di mana2 pun kecuali di depan tv sambil melihat letusan bunga api yang meriah. Malam tu, aku beriya2 dengan beberapa orang kawan2 se hostel pergi ke Dataran Merdeka untuk menyertai sambutan detik 12 malam tu. Best sangat agaknya.

Ada beberapa persembahan artis di pentas utama. Ramai sangat orang. Aku tengok dari sayup2 je. Bila tiba detik 12 malam..

"10.. 9.. 8.. 7.. 6.. 5.. 4.. 3.. 2.. 1.. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!"

Semangat berkobar2 aku berteriak bersama2 lautan orang yang ada di dataran pada malam tu. Kawan2 aku pun sama. Lepas bersorak semua bertepuk tangan..

Lepas tu ? What's next ? Aku tertanya2.

Setengah jam kemudian, ramai orang mula beredar.. dataran pun dah dipenuhi dengan sampah2 sarap. Pentas utama pun dah dikosongkan. DBKL memulakan kerja mengemas.

"Wey, nak gi mana ni ?", aku tanya kat kawan2 aku

"Takkan nak balik pulak ?", seorang daripada kawan2 aku jawab dengan pertanyaan juga

"Lepak Bangkok Bank la", seorang lagi berikan cadangan

"Jom"

Lama kitorang melepak kat bus stop Bangkok Bank sambil borak2. Boring dan lapar. Nak balik, bas dah takde. Masing2 mula nak mencari tempat untuk 'landing' (tido).

"Jom gi Puduraya la. Boleh tido atas bangku kat sana", seorang kawan aku bagi idea.

"Jom"

Sampai2 bangku semua dah penuh. Lepak dekat tepi tangga. Tengah lepak2 nak 'landing' kat Puduraya, tiba-tiba kena halau dengan guard.

"Dik, tak boleh tido sini. Pergi balik la..", kata guard tu

"Bukan buat ap pun bang, tido je", jawab seorang kawan aku

"Tak boleh. Nak tido pergi balik rumah la..", tegas gurad tu

"Aisey.. jom blah.."

Sudahnya, kami semua end up 'landing' (tido) kat depan Metrojaya Sinar Kota. Bergelimpangan macam komunis kena tembak... sampai pagi.

moral of the story : Kerja tak berfaedah. Kalau tido kat hostel kan lebih best. Ada katil dan tilam empuk!

***

2003 - KLCC, Kuala Lumpur

Aku dengan cik puan kpp pergi ke KLCC untuk menyertai sambutan hari kemerdekaan masa tu. Ada artis2 buat persembahan di taman KLCC tu. Siap buat stage kat kawasan berhampiran air pancut KLCC.

Sampai2 je orang dah agak ramai. Aku dan cik puan kpp pun cari lah tempat duduk di tembok2 duduk kat tepi KLCC tu.

"Gi beli air kejap la. Haus la pulak", aku cakap pada cik puan kpp

"OK. Saya tunggu sini", cik puan kpp malas nak follow aku dalam crowd yang ramai tu

"OK"

Kat dalam KLCC lagi la havoc. Crowded gila. Nak berjalan pun susah. Escalator yang menuju ke tingkat bawah dah jammed. Tak bergerak. Pak guard KLCC bertungkus lumus mengawal crowd yang ramai tu.

"Mak aihh.. ramainya orang!" detik aku dalam hati

Setelah bertungkus lumus mengharungi crowd yang ramai tu, dapat juga lah aku beli air dalam tin & botol. Satu bala lagi nak pergi ke tempat cik puan kpp.

Aku redah crowd lagi. Kali ni lagi teruk sebab semakin ramai orang. Kalau tak kena gaya boleh lemas. Macam2 bau! Sampai je kat tempat cik puan kpp duduk, aku terus duduk dan menghela nafas panjang tanda lega.

"10.. 9.. 8.. 7.. 6.. 5.. 4.. 3.. 2.. 1.. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!"

Aku laung sekuat2 hati dan se patriotik yang boleh. Lepas geram agaknya.

Lepas pada tu, orang ramia mula beredar termasuk lah aku dan cik puan kpp.

"Huh, menyesal la pergi. Ingatkan best!", komplen cik puan kpp

"Kalau macam ni, baik dok rumah je. Nengok kat tv lagi best!", katanya lagi

Aku senyum.

Kami beredar balik kerumah. Dalam perjalanan tu jangan nak kata la.. jammed gila !!! (sampai tiga tanda seruan aku bagi).

moral of the story : Buang masa dan buat penat je. Baik tengok kat tv !

Begitu lah...

Orang kata, Learn the lesson the hard way. Experience is the best teacher in life. Tak buat tak tau, dah buat baru tau.. bukan nya best sangat pun. Buang karan!

Semenjak daripada itu, tak pernah lagi aku terliur nak gi join sambutan detik 12 malam. Dok kat rumah dan enjoy the event from my tv set lagi best.

10.. 9.. 8.. 7.. 6.. 5.. 4.. 3.. 2.. 1.. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!


p/s : gambar diambil dari blog ini untuk kempen 1blog 1bendera

Tiada ulasan: