16 Ogos 2010

DAH ORDER KUEH RAYA ?

Baru minggu pertama puasa dah sibuk2 cerita pasal raya.


kueh tunjuk


Biasanya, kueh raya aku beli je.. orang panggil 'kueh tunjuk'. Dan, selalunya aku beli kat beberapa orang 'tokan' kueh raya kat ofis ni. Kueh raya (atau biskut raya) yang aku cari sudah tentulah yang berunsurkan coklat. Rupa tak berapa penting. Apa yang penting pada aku, warna nya coklat dan rasa nya mesti berunsurkan coklat. My all time favourite ialah biskut Coklat Chip yang Mak Su aku buat.

Dah beberapa tahun aku dok order dekat Kak Wan di ofis lama aku tu. Sekali sekala ada juga aku beli daripada orang lain yang ada mem-promo kueh raya diorang. Tapi, mostly pada Kak Wan la.

Teringat aku satu masa dulu (masa belum ada anak lagi), aku dengan cik puan kpp cuba2 nak buat kueh raya. Kueh yang menjadi pilihan hati ialah.. POPIAH SIMPUL KASIH berintikan serunding.


popiah simpul kasih


POPIAH SIMPUL KASIH

Bahan2nya :

1) 'Kulit' popiah dibeli di Carrefour
2) Serunding - cik puan kpp beli di ofis dia

Skill diperlukan :

1) Skill untuk menyimpul kasih
2) Sabar
3) Sabar
4) Sabar (x1000)

Alkisah, setelah bahan2 di sediakan aku dengan cik puan kpp yang tengah semangat nak buat kueh popiah simpul kasih pun memulakan kerja tangan kami untuk buat kueh tersebut.

"Macamana buat ni ?", aku tanya kat cik puan kpp. "Senang je. Kat ofis diorang buat ramai2 time rehat. Simpul2 je", kata cik puan kpp dengan semangat berkobar2. "Macamana ? Cuba tunjuk", sambil aku mengambil sekeping 'kulit' popiah untuk di isikan dengan inti nya. "Macam ni", cik puan kpp menunjukkan caranya pada aku. "Ambil sekeping 'kulit' popiah, letakkan serunding, gulung dan simpulkan. Macam ni..", cik puan kpp tunjukkan kat aku hasil tangan dia yang dah siap tu (walaupun tak berapa bersimpul sangat rupanya). "Oooo.. ok, ok", aku mengangguk konon2nya macam faham dan cuba buat. "Aisey, koyak la", aku mengeluh. Cik puan kpp sengih kat aku. Padahal cik puan kpp buat pun koyak juga.

Setengah jam kemudian. "Ai.. asyik koyak je, bila nak siap sebotol nih ?", aku dok mengomel. Cik puan kpp dah resah sebab dia buat asyik terkoyak je. Kalau tak koyak pula, simpulannya tak cantik. Aku pun lebih kurang dua kali lima juga. Cumanya, yang aku buat lebih 'berjaya' dan 'bergaya' daripada yang cik puan kpp buat.

Disebabkan makin banyak yang tak jadi daripada jadi, cik puan kpp mula fed-up dan tinggal kan aku sorang2 meneruskan perjuangan. "Aisey, apsal susah sangat ni? Orang meniaga tu buat bukan main cantik dan gemok2 lagi simpulannya", aku mengeluh lagi. Cik puan kpp dah buat kerja lain. Dia malas nak sambung buat sebab darah nya dah menyirap dan tahap tensen nya dah hampir2 melampaui batas. Aku masih gigih mencuba mencari skill yang betul untuk buat simpulan. Malangnya, masih macam tu juga. Sekali sekala menjadi, tapi yang banyaknya tak menjadi - koyak atau tak bersimpul.


banyak ni la lebih kurang yang dapat

Setengah jam kemudian aku pun give up. Sudahnya tak sampai sebotol kecil pun yang dapat dibuat - itupun selepas di campurkan dengan yang sedikit2 koyak dan yang isi serundingnya hampir2 terburai keluar. Sudahnya, misi buat kueh raya kami.. tidak berjaya.

Itulah pengalaman aku buat kueh dengan cik puan kpp. Selepas daripada peristiwa itu, tak pernah lagi kami cuba2 buat kueh. Serik agaknya.


popiah dalam botol


Dan, kalau terasa nak POPIAH SIMPUL KASIH.. aku beli je daripada kawan aku Wak Rizal yang menjual kueh tu. Ada macam2 intinya. Serunding daging, serunding udang dan yang paling special ialah serunding keli.

Tentu cik puan kpp pun senyum je kalau dia baca entry ini..

Jangan marah ye..

p/s : tak cuba tak tau. dah cuba baru tau.. susah rupanya.. hahaha (gelak orang jahat)

nota : semua gambar popiah simpul kasih adalah di google

2 ulasan:

ibunurin berkata...

hhe..heh..heh...
ada berani? mau cuba lagi ini tahun???
little hana mesti willing to help us..heh..heh..

Pala Maldini berkata...

Dah penuh ke ilmu di dada ? :-)