03 Ogos 2010

SURAT SULIT

Aku terima satu notis untuk pick up surat berdaftar yang dihantarkan kepada aku. Adik aku yang pass kan surat tu last week. Notis Pos Malaysia tu macam gambar dibawah ni.


Notis surat berdaftar pos


Aku pun dengan semangat nya call no Pos Malaysia tersebut dan tanya bila last day boleh ambil. Sebabnya, nak pergi ke Pos Ofis yang simpan surat aku tu agak jauh la daripada ofis aku keje ni. Dan lagi, dia ada tulis kat situ hari sabtu buka. Konon2nya, boleh la gi ambil hari sabtu. Aku call dan katanya the next day is the last day (dia tak speaking.. aku saja tulis macam gitu). So, aku pun jadi tak sabar2 nak pergi ambil. Mana la tau kan.. kot menang peraduan Jutawan Power Root ke ?

Aku pun cargas la keluar ofis bila time makan. 2 kali kena tukar LRT dan kemudian nya menapak dalam 500 meter untuk sampai kat pos ofis tersebut. Letih.

Aku ambil nombor giliran dan tunggu. Tiba2 ada cik akak pos ofis sorang tu lambai2 kat aku. Ingatkan dia kenal aku ke apa ke ? Hensem sangat kah aku hari ini? Rupa2nya dia nampak surat notis pos berdaftar yang aku pegang tu dan suruh aku terus ke kaunter 5 - bahagian untuk bungkusan. Aku bangun dan pegi ke kaunter 5. Ada seorang cik abang pos ofis sedang duduk. Aku hulurkan notis pos berdaftar tersebut. Dia ambil dan beri isyarat suruh aku tunggu.

Cik abang pos ofis tu ke kabinet dibelakang nya dan cari yang aku punya based on no pada notis tersebut. Aku perhatikan aje. Satu surat yang bersaiz A4 dihulurkan kat aku. Aku tengok depannya tertulis, "SULIT. UNTUK DIBUKA OLEH PENAMA SAHAJA". Aku jadi hairan.



Daripada bentuk rupa surat tu, aku macam dah boleh agak apakah benda nya tu. Aku ambil dan sain pada bahagian terima dalam borang yang cik abang pos hulurkan kat aku.

Tanpa lengah2 masa, aku terus koyakkan dan buka surat tersebut. Akibatnya..

@#$^&%^$%#$%^ %#$@*^(*&$#%$#%*& %*&^*^$%#$#@%*& !!!

(perkataan maki hamun dalam bahasa Amazon)



Bengang je aku! Rupa2nya.. SURAT SAMAN!

Hampeh.


surat saman RM100.. huhuhu

Lepas tu, aku pun terus berlalu pergi dan balik ke ofis dengan muka yang sugul sambil terus sumpah seranah macam bahasa yang aku gunakan kat atas tadi. Bengang. Buat letih aku je.

Marah betul aku hari tu..


***

Pagi semalam (masa dapat MC), aku terus pergi bayar kat kaunter khidmat pelanggan. Dapat la diskaun secara automatik. In the end, aku kena bayar RM40 sahaja.

Kira ok la, save duit aku sikit. Ini lah akibatnya, kalau tak ikut peraturan jalanraya yang ditetapkan. Kalau RM40 tu buat beli pizza domino dapat juga aku makan pizza yang large size dan takde la menyusahkan aku nak kena gi pusat khidmat pelanggan untuk bayar saman..

Pengajaran : Jangan nak parking ikut suka je.. bila kena saman tau pulak marah..

Tiada ulasan: