17 Ogos 2010

PUASA YANG TERSEKSA

Sabtu lepas adalah puasa yang sangat menyeksakan bagi aku. Sebabnya, selsema (sinus) aku jadi sangat serius dan irritating!

Semenjak jumaat lagi aku dah mula rasa tak sedap badan. Batuk2 masih belum reda ditambah pula dengan selsema yang kritikal. Dari pagi sampai ke petang aku dok 'melayan' selsema yang kritikal tu sampaikan langit2 (mulut) aku jadi pedih dan perit.

Lepas berbuka aku dah mula rasa sangat tak sedap badan dan mula sakit kepala. So, plan untuk gi sahur kat kedai mamak terbantut la untuk malam tu.

Bangun pagi kepala sangat sakit, badan sengal2, telinga berdengung, batuk2 dan selsema yang kritikal. Memang agak seksa la aku nak menghabiskan puasa hari sabtu tu. Almost seharian aku tido je kat sofa. Petangnya, lepas ke pasar ramadhan aku nekad gi klinik. Paling kurang nak minta pain killer. Dah tak tahan sangat rasanya pening kepala aku tu.

Masuk klinik terus register panel klinik di kaunter. Tak ramai orang. Yang ada tu tengah menunggu untuk ambil ubat. Aku duduk.

Sekejap lepas tu misi (nurse) panggil nama aku. Aku pun masuk dalam bilik yang ada doktor tu. Doktor perempuan. Indian.

"Doktor, saya rasa sakit kepala sangat2. Mungkin sebab daripada selsema"

"Umur berapa ?", doktor tanya kat aku

"35", ringkas aku jawab

"Ooo.. tapi, rambut banyak uban ye..?"

"Fesyen.. ", aku jawab ringkas

"Betul ke ?", doktor tu hairan

"Tak la.. memang dah lama. Sejak form 4 lagi..", aku berikan penjelasan

Apa la doktor ni.. aku melawak je la.

Doktor check tekanan darah. Normal katanya. Lepas tu check paru2 guna stetoscope.

"Ok, saya bagi pain killer dan ubat titis hidung untuk buka lubang pernafasan. Bagi lega.."

"Dan, kena ambil antibiotik sebab macam ada infection".

"Ok. tq doktor", aku pun keluar daripada bilik doktor untuk ambil ubat.

Dalam hati.. tua sangatkah aku ni ?


Pemandangan daripada atas kepala - banyaknya uban..

Kalau kira daripada jumlah uban.. mungkin jawapan nya "YA".

p/s : lagi 5 tahun mungkin aku akan bertukar jadi seperti Richard Gere..

Tiada ulasan: