11 Ogos 2010

OPERASI MENGECAT RUMAH

Sabtu, 07/08/2010

Satu operasi 'besar2an' telah dijalankan hari sabtu lepas untuk mengecat rumah yang 'bakal' diduduki oleh emak aku. Bukan lah rumah 'baru', tapi rumah yang 'baru' diperbaiki sebulan yang lalu. Asalnya, ini adalah rumah yang disewakan. Tapi, penyewa 'mengelat' asyik takmo bayar je.. emak aku pun notis kan penyewa tu keluar.

Kos repair mencecah ke RM10k dimana bahagian atap semuanya diganti baru kerana sebelum ni asyik dengan masalah bocor. So, RM10k kemudian.. takde la bocor lagi. Wiring nya adik lelaki aku yang buat. Dia belajar kemahiran dulu di sebuah institusi kemahiran di Sik.

Pada mulanya, hanya aku dengan adik lelaki aku je yang plan untuk mengecat ni. Sudahnya, anak2 buah dan sepupu aku pun datang tolong sekali. Seronok tengok kami mengecat agaknya. Excited.


pengecat professional - anak2 buah aku (wawa & mimin)


Operasi mengecat.

Jam 11am kami pergi beli cat kat kedai di bandar baru. Adik bongsu aku sibuk sangat nakkan warna pink. Bukan duit dia pun, duit aku. Tak kisahla. Dia yang nak duduk dengan emak nanti. So, kami pun beli lah warna seakan2 pink (memang pink pun) untuk operasi mengecat kami tu. Aku tak mahir bab2 ini, so adik lelaki aku take the lead la. Aku follow dan jadi financier saja.

Senarai barang dibeli :

1) 1 x 7 liter cat under coat - putih = RM 35
2) 2 x 7 liter cat warna pink = RM 70
3) 2 x berus pengelek besar
4) 1 x berus pengelek kecil
5) 1 x berus cat besar
6) 2 x tapak bekas cat
7) 1 tin filler (untuk tutup lubang2)

Semuanya RM 140 tunai..

Selesai semuanya, dan selepas makan2, operasi mengecat pun bermula sambil dibantu dengan gigih oleh anak2 buah aku 2 orang. Semangat betul depa mengecat. "Jaga2, jangan sampai kena baju. Karang mama nko marah pulak", sekali sekala aku peringatkan diorang semasa mengecat. Sebabnya, tengahari tu diorang nak pergi kenduri doa selamat sempena Mak Yong diorang kahwin tempohari.

Mula2 sapu under coat dulu pada dinding yang berwarna supaya tak la teruk sangat bila nak sapu cat yang berwarna pink tu. Bila dah sapu under coat, baru lah warna cat yang baru dapat menyerlah. Tidak di overlap oleh cat yang lama. Dan, kalau ada under coat tak perlu nak ulang cat warna sampai banyak2 lapis untuk mendapatkan warna yang sekata.

Lebih kurang 3pm selesai sapu under coat. Rehat2 sementara tunggu cat kering dan operasi mengecat warna pulak bermula. Masa mengecat warna, dah tinggal aku dengan adik lelaki aku je. Sebab anak2 buah aku dah pergi kenduri. Kami pun mula mengecat lepas satu dinding ke dinding yang lain. Bermula daripada ruang tamu, pergi ke bilik sampai ke dapur dan bilik air.

Petang sikit, sepupu aku datang sebab nak jumpa adik lelaki aku. Dan, dia pun terus ambil berus pengelek dan join kitorang mengecat sambil borak2.

Bila nak maghrib, semua kerja mengecat dah hampir siap. Tinggal nak di touch up sikit2 terutama dibahagian pepenjuru. Dalam 7:45pm semua kerja mengecat siap. Baru lah rumah tu nampak cerah dan 'cantik' sikit. Kalau tidak.. dinding nya penuh dengan gambar2 dan tulisan2 'artifak' peninggalan penyewa sebelum ni sahaja. Dah macam dalam gua zaman batu pulak rasanya.


selesai - cat warna pink (tak berapa clear kalernya dalam gambar)


Aku dengan adik lelaki aku decide untuk cat satu lapis lagi bila emak dah nak pindah nanti (cadang2 nya 25hb) sebab emak minta cat selapis lagi. Nak bagi cantik katanya. Lagipun, masih ada sikit lagi kerja2 simen menyimen yang Pak Ngah aku nak buat.

Mungkin akan ada satu round mengecat lagi.. tapi, waktu malam kot sebab bulan puasa. Tak larat nak mengecat siang hari.

Eh, dah puasa rupanya.. cepatnya masa berlalu..

Tiada ulasan: