29 Ogos 2010

MERCUN OH MERCUN..

AMARAN : MENJUAL MERCUN ADALAH SALAH DI SISI UNDANG2 MALAYSIA

Setiap tahun di bulan Ramadhan pasti akan ada cerita2 kurang enak pasal budak2 putus jari tangan sebab bermain mercun. Siapa yang harus dipersalahkan ? Kerajaan kah ? Ibu Bapa kah ? Penjual mercun kah ? atau Adat kah ? Atau apa.. ? Ntahlah

Yang pastinya.. main mercun itu SERONOK!


Tipu lah kalau ada yang kata main mercun tu tak seronok. Aku masih ingat lagi masa zaman budak2 dulu. Macam2 mercun dijual dengan 'berleluasa' tanpa ada sekatan yang tidak sewajarnya. Harganya pun murah. Orang putih kata - Affordable.

Walaupun aku tinggal di bandar, namun suasana persekitaran kat tempat tinggal aku mirip kepada suasana kampung. Main mercun macam budak2 kat kampung main tapi tak lah sampai ke meriam buluh, meriam tanah dan yang sewaktu dengannya.

Antara mercun2 yang ada pada masa tu ialah bunga api, bunga api besi, bunga api kaler2, mercun padi kecil dan besar, dragon egg, moon travel, mercun katak, pop-pop, das, roket, mercun tarik, thunder clap, gasing dan macam2 lagi la.. aku pun dah lupa.

Main mercun bukan setakat main begitu saja. Budak2 melayu ni penuh dangan 'creativity'. Tapi, kalau kat sekolah tak pula 'creativity' nya tu menyerlah melainkan alasan ponteng yang pelbagai!

Kreativiti yang aku maksudkan, contohnya main bunga api. Kalau main cara skema tentu tak seronok, kan ? So, apa yang aku buat.. patah2 kan bahagian belerang sepanjang lebih kurang satu (1) inci, bakar dan baling ke lantai. Ia akan berpusing2 ligat macam gasing. Atau baling ke udara dan ia akan terbang!

Contoh kedua, main moon travel. Azalinya, ia sepatutnya terbang ke atas. Patahkan kayunya ambil bahagian atas je. Bakar sumbu dan balingkan. Moon travel tu tak travel to the moon dah. Instead, dia travel tah mana2 jadi gila!

Contoh ketiga, mercun tarik. Zaman sekarang dah tak ada mercun ni. Belerangnya ada di tengah2 dan bersambung dengan tali lebih kurang 6-7 inci di kiri kanan nya. Cara main, pegang tali kedua2 belah dan sentap menggunakan tangan.. pop!
Mercun ni aku gunakan untuk pekenakan kawan2 bila gi sembahyang terawikh kat masjid. Gi masjid bawak basikal dan di kunci di tempat letak basikal. So, aku akan ikat2 mercun2 tarik ni pada paddle atau tayar dan hujung satu lagi diikat pada tiang. Bila diorang nak jalan.. pop! Atau di ikat pada tombol pintu rumah.. pop! "Omak kau meletop!"

Contoh keempat, bunga api besi. Bengkokkan dulu hujung pemegangnya sedikit. Bakar dan baling ke pokok tinggi2 bagi tersangkut. Buat banyak2 dan pokok tu akan kelihatan sangat meriah dengan bunga api besi yang tersangkut tu.

Kreatif tak ?

Masa zaman2 main mercun ini 'halal' dulu, aku dan kawan2 kadang2 main 'perang2'. Caranya, semua orang akan ber'senjata'kan mercun dan dibahagikan kepada dua kumpulan. Kawasan permainan - sekitar kampung. Mercun2 yang lazimnya jadi senjata ialah moon travel, thunder clap, mercun katak, mercun padi dan das.


Setiap 'askar' akan bawa selingkar ubat nyamuk yang sudah dibakar sebagai pencetus api untuk sumbu. Ye la kalau bawak mancis mana sempat. Baru nak nyalakan mancis dah kena 'fire'. Kalau kena 'fire' dengan moon travel ok lagi.. kalau kena dengan das ? Mau nya terbakar baju!

So, bila 'peperangan' bermula semua 'askar2' akan bertempiaran lari bersembunyi. Masing2 akan cuba serang hendap malam2 gelap tu dan berikan kejutan kepada pihak lawan. Siapa yang kena 'fire' nasib la kalau baju terbakar ke apa ke. Itu dah kira 'takdir'.

Walaupun, 'peperangan' ini agak ganas.. masih ada simple rules yang perlu dipatuhi. Antaranya, Satu - tak boleh tembak bahagian muka/kepala, Dua - kalau dekat2 dan lawan sudah menyerah, tak boleh teruskan tembakan sebab sudah jadi tawanan. Tiga - sesiapa jadi tawanan, 'senjata' nya akan di rampas oleh pihak satu lagi. Tak de dakwa dakwi. Macam tu la lebih kurang undang2 rimba untuk 'permainan' ni. Seronok dan thrill at the same time.

So, bila tiba bulan Ramadhan terutamanya 'Malam Tujuh Likur' .. aku akan terkenang2 balik zaman2 kanak2 dulu yang mana zaman MAIN MERCUN ADALAH 'HALAL'

Seronok nya...


Disclaimer : Aku bukan penjual mercun. Gambar hanya sekadar hiasan


p/s : gambar di google

Tiada ulasan: