14 Ogos 2010

SPARTACUS 2

previous entry


Lask week punya series sangat lah menyayat hati.

Kisahnya (secara ringkas), didalam group gladiator dibawah naungan House of Batiatus, Spartacus adalah juara Capua terkini setelah beliau dengan Crixus menewaskan Theokoleus sebelum ini dimana Spartacus telah membunuh Theokoleus yang hebat itu. Spartacus ada seorang kawan yang sangat rapat iaitu Varro. Mereka sangat rapat dan saling berkongsi suka duka sepanjang berada di dalam tempat tinggal gladiator.


Semasa satu majlis meraikan ke teruna an anak Majistret, yang Batiatus cuba untuk mendapatkan pengaruh bagi membolehkan nya mendapat tempat dalam kerusi Senat, Spartacus sepatutnya dipilih untuk bertarung dengan Crixus (bekas juara Capua) bagi satu perlawanan pertunjukkan (demo).

Walaubagaimanapun, Illythia yang sangat benci pada Spartacus telah menghasut anak Majistret supaya memilih perlawanan antara Spartacus vs Varro - dua sahabat baik.

Perlawanan pertunjukkan berjalan lancar sehingga lah akhirnya Spartacus menang dan menghalakan mncung pedang ke bahu Varro sementara menunggu keputusan anak Majistret samada tanda bagus atau mati.



Memandangkan ianya adalah pertarungan pertunjukkan sahaja, sepatutnya anak Majistret menunjukkan tanda bagus. Tapi, dia telah menunjukkan tanda bunuh sebab telah termakan hasutan Illytia yang dengki dan jahat tu.


tanda bunuh dalam gladiator

Sebagai kawan yang sangat rapat, Spartacus tidak sanggup untuk melakukannya. Batiatus (tuan mereka) jadi serba salah. Namun, terpaksa juga menyuruh Spartacus untuk meneruskan arahan bunuh yang diberikan demi untuk mengambil hati tuan Majistret. Sekiranya tidak, kedua2 nya akan dibunuh. Spartacus masih tidak sanggup.

Akhirnya, Varro sendiri menikamkan pedang Spartacus yang muncungnya memang sudah sedia di bahu beliau. Sebelum mati, Varro meninggalkan pesanan pada Spartacus..

"Live. And, please take care of my family"

dan Varro terus menusukkan pedang Spartacus lebih dalam dan tersungkur mati dengan bergelumangan darah.

Itu lah pengorbanan seorang kawan baik..

Sedih pulak aku dibuatnya..

p/s : hopefully, malam ni cerita will e equally thrill and exciting..

Tiada ulasan: