30 Ogos 2010

BAZAAR RAMADHAN - FOOD HUNT

Ramadhan tahun ni boleh kira dengan sebelah tangan berapa kali aku gi bazaar ramadhan. Sangat2 berlainan daripada kebiasaan Ramadhan2 yang lalu. Ada semangat baru yang melanda cik puan kpp yang jadi rajin memasak lately, terutamanya bulan Ramadhan ini. Big round of applause to cik puan kpp... clap! clap! clap!

Setiap tahun bazaar Ramadhan memang tidak menghampakan. Pelbagai juadah yang tersedia untuk di tukarkan dengan RM$$$. Sekali pergi, sudah tentu akan berhabis sekurang2nya RM20-RM30. Ada saja makanan/minuman yang nak dibeli. Itu sedap, ini sedap.. pendek kata semuanya sedap je la. Rambang mata dibuatnya.

Semenjak daripada azali, aku memang tak biasa berbuka puasa menghadap N.A.S.I ! Tak sama macam tuan punya blog yang satu ni :-)

Oleh sebab itu, pergi ke bazaar Ramadhan memang menjadi keseronokan pada aku. Sambil2 mencuci mata dengan macam2 juadah pelik2 yang ada, dapat juga kills some time - kata orang putih - sementara menunggu waktu berbuka puasa.

Ok, kalau ke bazaar Ramadhan ada beberapa makanan/minuman yang sentiasa menarik minat aku. Acapkali, juadah2 ini lah yang aku cari.

Calon2nya ialah :

1) Bihun Sup


Bila puasa, tekak biasa nya sangat kering dan perut pula sangat lapar. Oleh itu, makanan yang berunsurkan sup dan tidak pedas (untuk bihun sup, pedas adalah optional) boleh membantu melegakan. Bihun tidak mengenyangkan dan faktor ini sangat lah penting sekiranya ada banyak juadah di atas meja.

2) Buah Kurma - MariamiAku suka kurma dalam kategori Mariami (kelas A). Rasanya manis, tidak terlalu manis. Isinya kental, tidak terlalu keras. Lagipun berbuka dengan manisan, terutamanya kurma, bukan kah sunah Nabi..

3) Air Tebu & Air Jagung Manis


Kedua2 jenis air ni adalah spesis air yang sukar nak jumpa kalau bukan bulan Ramadhan. Biasanya, aku akan beli air tebu satu jug. Dan, most of the time aku bedal sorang sebab cik puan kpp tak berapa gemar. Sebab apa ? Ntah.
Manakala air jagung manis pula kena tengok orang yang membuatnya. Bukan semuanya sedap. Typical air jagung manis yang sedap berwarna oren pekat dan kelihatan likat. Kalau tak kena gaya orang membuatnya akan jadi cair dan kurang rasa lemak jagungnya.

4) Air Soya & Taufu-Fah


Aku sebenarnya penggemar taufu-fah yang tegar. Pilihan aku adalah yang tradisional - Taufu-Fah gula putih. Entah kenapa aku tak suka dengan gula hitam (gula merah), perasa pandan, perasa strawbery dan sebagainya... aku pun tak pasti. Mungkin sebab aku ni old fesyen dan tradisional minded sikit. Apa2pun, mine is Taufu-Fah gula putih. Full stop.

5) Yong Tau Fu


Kalau ke kedai yang ada jual Yong Tau Fu, kita boleh nampak berbakul2 frozen food yang dijadikan bahan yong tau fu. Ada fish ball, kuetiau, telor puyuh, sayur kangkung, fish kek pendek, panjang, bolat, leper dan sebagainya. My all time favourite adalah Fu-cuk.. iaitu benda yang empat segi tu. Itu bahan yang wajib ada dan mesti kuantiti yang melebihi bahan2 lain. Sekurang2 nya 3-4 keping.
Kuah mesti di asingkan diantara kuah taucu & kuah cili. Bila nak makan baru campur mengikut selera aku. Kuah sup ? Err.. not my taste. Macam not right je kalau makan Yong tau fu dengan sup.

6) Murtabak & Kueh Lopes

Inilah satu misteri di bulan Ramadhan. Murtabak. Masa hari2 biasa tak lah pula terliur menengok kan murtabak ni. Tapi, bila bulan Ramadhan.. tiba2 jadi 'kegilaan' ramai termasuk aku. Ada yang sanggup beratur panjang semata2 nak beli sekeping murtabak yang tiga kali ngap dah habis. Pelik.
Kueh lopes - ini lah satu2 nya kueh yang acapkali aku damba kan bila ke bazaar Ramadhan. Sedap sangat gamaknya. Tapi awas ! bukan senang nak cari kueh lopes yang sedap. Kuncinya terletak pada gula hitam (gula merah) nya. Kalau gula hitam nya cukup manis.. insyaAllah sedap.

7) Roti John

Di bazaar Ramadhan memang ramai yang jual roti john. Tapi, hanya ada beberapa sahaja yang sedap. Maksud sedap ialah.. pembuat roti john tu tidak kedekut telur & daging berempah yang di sapu kan kepada roti john tersebut. Ada sesetengah tu siap dengan gaya macam melukis pulak kat atas frying top (betul ke namanya ni ?) tu. Apa la salahnya kalau tabur je banyak2 ? Lebih banyak, lebih sedap. Bila sedap, ramai orang beli dan orang akan datang lagi dan lagi..

**Kategori lauk untuk makan nasi :

Kadang2 bila terasa (atau terpaksa) makan nasi (sebab cik puan kpp nak makan nasi), ada beberapa lauk yang menjadi buruan aku.

Calon2 nya ialah :

8) Ikan Keli masak lemak cili padi & Ikan Keli masak cili


Makanan exotic macam ni cik puan kpp tak masak. So, alternatively, kena la beli di bazaar Ramadhan. Adat orang berniaga, selalunya kuah sangat cair dan kadang2 tak de rasa pun. So, kena lah selalu cuba jaya dari satu kedai ke kedai yang lain. Ada beberapa tips yang aku pakai untuk mentafsirkan samada lauk tersebut sedap atau sebalik nya.

Tips #1 : Warna kuah - kalau kuning pekat dan cantik warna kuning nya (untuk kes masak cili warnanya merah) = Sedap.
Tips #2 : Kepekatan kuah - kalau kuah 'kelihatan' pekat = Sedap.

9) Rebung masak lemak cili padi & Siput sedut


Ini pun makanan exotic. Dengan erti kata lain, cik puan kpp tak masak. Tips yang aku guna, sama seperti tips2 diatas. Malangnya, di bazaar Ramadhan selalunya lauk di senduk oleh tokey kedai. Jadi, tak boleh la nak pilih2. Telan je semua yang dia senduk kan. Memilih sangat penting terutamanya masa beli rebung masak lemak cili padi. Rebung terlalu tua tak sedap - dah serupa macam buluh rasanya. That's why kena pilih2.
Siput sedut pula bila makan sangat mengasyikkan. Leka melayan menyedut siput keluar. Hendak pula kuah nya sedap. Pergghh.. memang terangkat!

***

Itu lah calon2 the usual suspect aku kalau pergi ke bazaar Ramadhan. Walaupun ada macam2 lagi makanan yang pelbagai warna dan rasa, sekurang2nya 3 atau 4 daripada senarai di atas akan menjadi mangsa untuk melampiaskan nafsu makan aku ni. Nyam! Nyam!

I am looking forward for my next bazaar Ramadhan trip..

Aiseymen.. terliur pula aku menaip pasal makanan di bulan puasa ni.



p/s : bila nak try ayam golek ni.. emmm..
p/s2 : semua gambar adalah di google

Tiada ulasan: