21 Ogos 2010

KOMISEN KAD KREDIT

Jumaat, 20/08/2010

Aku balik dari ofis dan nampak ada satu kertas (flyer) yang di selitkan kat wiper kereta merah aku. "Arghh.. direct selling lagi", aku mengeluh. Situasi macam ni memang biasa di alami oleh orang2 yang commute macam aku ni. Dan, boleh dikatakan almost everyday akan ada je kertas (flyer) yang di letakkan kat wiper kereta2 yang parking kat situ.

Selalunya, aku tak baca pun. Ambil dan buang. "Buat menyemak je", itu lah ayat biasa aku dalam hati. Tapi, semalam aku tak terus buang. Aku ambil bawa masuk kereta. Sementara aku panaskan enjin, aku pun baca.

Kertas tu 'konon2nya' daripada 'wakil' sebuah syarikat perbankan terkemuka negara (sorry, aku dah blur kan namanya - dirahsiakan).


flyer 'wakil' bank


Ada sesuatu yang tertulis kat kertas tu yang sangat menarik minat aku macam magnet.

Katanya : "Kad Kredit (Komisen RM420 - RM700 satu kad)"

Wallawey.. patutlah 'wakil2' kad kredit yang dok berpeleseran kat kompleks2 beli belah tu beriya2 benar nak suruh kita ambil kad kredit diorang, rupa2nya komisen nya agak lumayan. Kadang2 siap offer both VISA & Mastercard sekaligus!

Cuba bayangkan kalau satu kad = RM420, di darab dengan 5 kad (sehari), di darab lagi dengan 20 hari (hari2 ada orang sign up). So, RM420 x 5 kad x 20 hari = wohooooo.. RM42,000 beb!

Patutla..

Baru pakcik tau..

Tiada ulasan: