25 Ogos 2010

BAJU RAYA

Yeahoooooo !

Secara rasminya baju raya aku sudah siap sedia pada 21/08/2010.


baju raya tahun ni


Tahun ini tema yang aku dan cik puan kpp pilih adalah COKLAT, atau lebih tepat lagi dark coklat.

Sudah menjadi kelaziman aku dan cik puan kpp untuk memberikan tema warna untuk baju raya, terutamanya Hari Raya Aidilfitri. Jadi, natijah daripada itu berlambak2 lah baju melayu aku yang macam2 kaler tu kat dalam almari. Sesak dah almari tu.

Ada beberapa baju/warna yang aku suka untuk simpan sebenarnya. Warna2 baju melayu yang aku cadang untuk di simpan bagi kegunaan sendiri ialah :

1) Oren

2) Merah

3) Hijau

Antara sebab2 yang buat aku suka (bukan lah sebab warna sangat) :

1) Sebab kain nya tebal & terasa 'sejuk'

2) Sebab pembuatannya aku rasa selesa

Yang lain2 masih dalam simpanan tu tengah tunggu masa untuk di 'let go' pada sesiapa adik beradik aku (termasuk adik2 ipar) yang berkenan. Kebetulan pula adik beradik (termasuk adik2 ipar) aku semuanya saiz2 tinggi macam aku. So, tak ada masalah sangat lah dengan isu 'mengeloboh' (mengeloboh = baju terlebih besar).

Dengan itu, diorang tak payah la beli baju melayu raya. Lagipun, semua baju2 tu aku sangat jarang pakai dan tak 'luak' pun sebenarnya. Macam orang putih kata - still like new.

Aku ni saiz 'mat salleh'. Bahu aku bidang. Secara automatiknya, sangat sukar nak dapat saiz kalau beli baju melayu yang siap. Aku masih ingat lagi satu masa dulu melilau mencari baju melayu warna biru kat lorong Tunku Abdul Rahman. Yang ada semuanya agak kecil dan tangannya jadi senteng (senteng = pendek/singkat, tidak cukup panjang). Letih juga la nak singgah satu2 kedai mencarinya.

Untuk mengelakkan masalah serupa berulang, aku tempah je la.

Aku perasan harga upah baju melayu ni semakin tahun semakin meningkat naik. Aku masih ingat lagi dulu2 (campur tolak 8 tahun lepas), sepasang upahnya RM50 sahaja. Kemudian meningkat, meningkat sampai la sekarang ni dah jadi RM75 sepasang. Ini pun kedai2 biasa je. Kalau kedai ada kelasss sikit macam contoh kedai Den Wahab di Wisma Yakin, KL tu harga upahnya dalam RM100++ bergantung kepada patent yang kita minta.

Tapi, tak kisah la. Bukan hari2 nak buat. Hari raya nak juga berbaju baru , kan ?

***

Sekarang baju dah siap dan tinggal tunggu hari bahagia.. eh, hari raya.

Yey!

Tiada ulasan: