13 Ogos 2010

SAHUR - APA PILIHANKU ?

4:15am.. "Go on.. go on.. with hope in your heart.. and you'll never walk alone.. you'll never walk alone..", alarm handphone aku berbunyi mengejutkan aku untuk bersahur.

Apa pilihan aku untuk sahur ?

Ini lah jawapannya :

Quaker Oatmeal (instant) - pek warna merah


(google)


Bermula tahun lepas, aku mula makan Quaker Oatmeal untuk sahur sebab aku rasa ianya bagus untuk 'menampung' kekosongan perut seharian. Pagi2 buta ni biasa nya tak berapa lalu sangat nak makan nasi. Dan lagi, kalau makanan orang melayu ni tentu lah tak sah kalau tak pedas. Bila dah makan pedas, pagi2 nanti mula la perut rasa pedih kerana penangan cili dan mula nak meragam.

So, untuk mengelakkan 'bencana' seperti itu aku selalunya sangat jarang la makan nasi kalau bersahur terutama2 kalau lauk2 nya pedas. Kecuali kalau makan di rumah mentua atau mak aku - sebab diorang makan nasi masa sahur. Takkan aku nak tolak pulak. Aku ni kan ke anak & menantu mithali.. hahaha (gelak orang jahat).

Quaker Oatmeal ni ada dua pilihan. Pek merah dan pek biru. Pek merah ialah instant oatmeal dimana kita tak payah nak masak. Tuang air panas je dan boleh makan. Pek biru pulak, kena masak atas dapur dalam 3-5 minit. Mungkin sebatian nya berlainan kot. Tak pernah pulak aku check kenapa..

Pilihan aku ialah pek merah. Instant. Pantas. Segera.

Sediaan Quaker Oatmeal pilihan aku :

1) 5 sudu besar Quaker Oatmeal (instant)
2) 2 sudu besar susu sejat F&N
3) Air panas baru dimasak



Durasi penyediaan ialah campur tolak 10 minit termasuk masa untuk memasak air dalam cerek.

Janganlah terpedaya dengan gambaran 'exotic' diatas, sebab ianya semata2 untuk hiasan. Tapi, lebih kurang begitulah.. minus kismis, bunga, air oren, buah2an. Oh ye, aku guna gelas besar, bukannya mangkuk.

Oat ni di katakan (dan juga berdasarkan kajian) sangat baik untuk menurunkan kadar kolestrol. Even, iklan nya kat tv pun claim macam tu. Baca disini untuk mengetahui kelebihan dan kebaikan oat --> Jantung lebih sihat dengan oat (Utusan Malaysia). Emm.. ada chance la untuk aku bertambah kurus, hensem dan macho selepas tamat bulan puasa ini.. hahaha (gelak orang jahat).

Jom sahur!

p/s : entry ini tidak di taja oleh Quaker Oat ye..



Tiada ulasan: