01 Ogos 2010

10 KAEDAH BUAT STAF HAPPY

Lanjutan daripada kisah aku gi renew road tax & insurance tempohari.

Masa aku tengah dok tunggu Puan tu buat kerja sambil tolong kawan2 dia yang tak berapa reti pasal nak buat transaction tu, aku terpandang satu artikel yang Puan tu lekatkan kat dinding cubic dia. Tajuknya :

10 STEPS HOW TO MAKE YOUR STAFF HAPPY

Menarik.

Artikelnya dalam bahasa Inggeris. Aku capai satu kertas dan salin intipatinya saja.

1) Use praise (Guna puji2an)

2) Increase visibility (War2 kan hasil kerja staff)

3) Give information (Berikan informasi)

4) Increase involvement (Tingkatkan penglibatan staff dalam kerja atau membuat keputusan)

5) Offer interesting work (Tawarkan kerja2 yang menarik)

6) Give feedback on performance (Berikan maklum balas mengenai pencapaian staff)

7) Listen, really listen (Mendengar dengan baik)

8) Allow flexibility (Benarkan fleksibiliti)

9) Recommend independent (Galakkan untuk berdikari)

10) Play ('Bermain' ditempat kerja = bergurau tidak melebihi batas)

Aku comparekan dengan apa yang telah aku praktik kan.

Item (1) - checked, Item (2) - checked, Item (3) - 50% checked, Item (4) - 50% checked, Item (5) - crossed, Item (6) - checked, Item (7) - 50% checked, Item (8) - checked, Item (9) - checked, Item (10) - crossed

Wah! impressive.

Nampak nya aku in the right path. Mungkin aku kena tingkatkan item (5) & (10) untuk jadi bos yang disayangi.. hahaha (gelak orang jahat).

Tiada ulasan: