15 Ogos 2010

TQ KAD MESRA PETRONAS !

Dah bertahun2 aku jadi pemegang kad mesra Petronas. Dan, tak pernah aku nak ambil tahu apa kah faedah nya. To be honest, aku ambil pun sebab di offer oleh staff petrol station Petronas dan sebab ianya free!

Dari semasa ke semasa, bila aku isi minyak atau beli barang2 kat kedai Mesra Petronas.. aku akan bagi kad tu kat cashier untuk di swipe kan. Dapat point. Itu je la yang aku buat selama ni. Kadang2 tak bagi juga untuk swipe. Samada aku lupa, atau sengaja buat2 lupa. Malas.

Baru2 ni, aku dapat email daripada Kad Mesra meng-update jumlah points aku sekarang. Sebelum2 ini aku memang biasa dapat email yang sama. Tapi, tak pernah aku endahkan pun. Tak de makna nya..

Surprisingly, aku dah ada point terkumpul sebanyak 9000++.

Aku pun mula interested untuk tau apa faedahnya dan apa yang aku boleh buat dengan point2 tersebut. Aku gi ke website Kad Mesra dan baca. Ada dua perkara yang menarik minat aku :

(1) Point(s) tersebut boleh guna beli minyak Petronas

(2) Point(s) tersebut boleh guna untuk beli barang2 dalam kedai Mesra Petronas


(www.kad-mesra.com.my)


Aku baca cara2 yang di nyatakan kat website.

Malam nya, aku singgah ke Petronas dan tanya kat cik adik di kaunter cashier. "Dik, tanya sikit", aku rapat ke kaunter tempat cik adik tu kerja. "Ye?", jawabnya ringkas. "Points dalam kad Mesra ni boleh beli minyak kan ? Macamana caranya ?", aku nakkan kepastian walaupun aku dah baca dalam website caranya. "Masukkan kad dekat mesin, pastu tuang la minyak", jelasnya ringkas. "Err.. 1 points sama dengan berapa ringgit ?", aku tanya lagi. "1 points sama dengan seringgit rasanya", dia berikan penjelasan walaupun bunyinya agak ragu2. "OK. terima kasih", aku senyum dan berlalu. Cik adik tu senyum balik.

Aku parking kereta kat pam minyak. "Try je la". Aku masukkan kad Mesra, dan mesin tu proses kad Mesra aku. "Sila angkat nozel dan isikan minyak. Kembalikan setelah selesai", macam tu lah lebih kurang mesej yang tertulis pada mesin. Aku pun angkat nozel dan isikan minyak.

Cukup RM20 aku stop. Letak balik nozel dan keluarlah resit.


Resit aku lepas isi minyak

Wah, memang betul la.

Cuma, info cik adik cun tadi tu tersasar sikit la. Berdasarkan resit, aku buat kira2 dan memang jelas yang 1 point = 1 sen. So, aku isi RM20 = 2000 points la. Aku senyum sebab dapat minyak FREE!

TQ VERY MUCH KAD MESRA PETRONAS !