26 Ogos 2010

BUKA PUASA @ AN-NUR

Malam tadi telah berlangsung majlis berbuka puasa anjuran bersama AJK Surau An-Nur & AJK KRT taman perumahan aku. Lokasi majlis adalah di Surau An-Nur yang terletak di dalam taman perumahan aku tu.

Majlis dimulakan dengan tazkirah daripada Ustaz Yusuf seawal jam 6:45pm. Aku sampai dah sekerat jalan dah tazkirahnya. Atas meja dah penuh dengan makanan (nasi + lauk pauk) yang di order daripada katerer je. Mana sempat nak gotong royong. Lagipun, aku difahamkan peruntukan surau ada banyak - 5 figures juga la. Berbanding dengan peruntukan KRT (yang mana aku adalah salah seorang AJK - Ketua Biro) yang 'ciput' je - 4 figures. Tak kisah la. Majlis ini adalah co-sponsor antara Surau & KRT.

Lepas tazkirah, dan sementara menunggu azan.. katerer membahagi2kan ais krim potong pada budak2. Ini taktik untuk divert attention so that orang2 dewasa boleh go for makanan atas meja dengan aman. Aku tak tau la sejauh mana kejayaan nya. Mungkin untuk budak2 kecil - berjaya. Tapi, daripada pemerhatian aku.. lebih kurang juga crowdednya meja yang dipenuhi dengan makanan tu. Almaklum saja lah.. semua kan puasa.

budak2 beratur untuk air krim potong


Bila tiba giliran aku ambil makanan.. nah kau.. setambun (setambun = banyak; penuh satu pinggan; hampir melimpah ruah). Semua yang ada atas meja tu aku bubuh dalam pinggan. Nasi, Ikan kembung bakar + kicap/air asam, Kari daging, Udang masak gulai nenas, Ulam2 & Sambal belacan. Airnya Oren. Nyam! Nyam!


Beratur ambil makanan (pandangan sisi)

Aku plan nak ambil gambar lauk dalam pinggan aku, tapi malu la pulak dengan orang2 tua kat sekeliling aku. So, aku ambil 'fotographic memori' saja la. Dessert pula ada buah Oren, Tembikai, Puding, Kueh cucur badak & Kueh gulung yang warna hijau tu.. apa tah namanya.

Solat Maghrib berjemaah dilangsungkan jam 7:50 untuk membolehkan semua jemaah makan dulu dengan sedikit aman.

Selesai solat Maghrib aku balik ke rumah sebab baru jam 8pm. Most of the jemaah pun balik juga.

Makanya dengan itu, selesailah Majlis berbuka puasa yang agak sederhana tapi meriah itu. Cuma aku rasa ramai lagi yang tidak hadir sebab kalau di ikutkan taman perumahan kami ada 200++ buah rumah. By right, semuanya lebih kurang 700-800 orang. Tapi, yang hadir aku anggarkan dalam campur tolak 200-300 orang sahaja.

Anyway, it's a good way to promote semangat kejiranan. Terutamanya, orang2 yang tidak pandai 'bermasyarakat' macam aku ni.

Thumbs up for AJK Surau & AJK KRT (termasuk aku la.. hehehe) for such a nice Majlis berbuka puasa.

Lepas ni Majlis Hari Raya la pulak..

Tiada ulasan: