07 September 2010

JLN TAR - PUSING2 SAMPAI KEPALA PUSING

Masa : 1300hrs
Lokasi : Jln TAR (atau lebih tepat Lorong TAR)

Sekejap tadi aku baru balik dari pergi jalan2 di Jln TAR - tempat tumpuan ramai membeli belah sempena hampir2 hari raya ni.

Alkisah, dulu ofis aku di Jln Raja Chulan dan oleh sebab itu aku tak pernah miss untuk pergi ke Jln TAR jalan2 cari pasal. Sekarang ofis aku di Jln Bangsar, oleh itu agak jauh la kalau nak pergi. Walaumacamanapun, aku gagahkan jugak melangkah tadi untuk naik LRT dan seterusnya berpeleseran sambil jalan2 di Jln TAR.

Tujuan : satu - cari kain pelikat untuk dibuat samping pada baju melayu raya aku, dua - cari bunga api dalam sekotak dua, tiga - cari tarbus raihan (yang dah old fashion orang tak pakai lagi tu)

So, macam biasa memang sangat ramai umat manusia yang tengah bershopping 'sakan' kat situ. Aku percaya diorang pun semuanya sebenarnya take some of their sweet rest time untuk pergi menambahkan kesesakkan kawasan macam aku.



Sudah lah ramai orang, dibantainya pulak ada satu crew penerbitan tengah buat filming/interview pekedai2 dan orang2 yang membeli belah kat situ. Natijahnya, 'jammed' giler ! Teruk betul la KL ni, naik kereta jammed, naik bas jammed, naik LRT kadang2 jammed.. sampaikan jalan kaki pun JAMMED! Apekehe..

Mata aku melilau kiri kanan, kiri kanan mencari barang2 yang aku nak cari seperti tujuan diatas. Daripada satu hujung (masjid india) sampai ke hujung satu lagi (campbell) aku jalan. Berpinar2 kepala aku ni.. macam nak PITAM! Mujur hari tak berapa panas, dapat la aku bertahan daripada rebah kat tengah2 lautan manusia tu.

Masjid india - Campbell, baru satu hala. Nak balik naik LRT kena la patah balik. Aduhhhh..

Aku ada 'terserempak' dengan kopiah raihan tu.. tapi, tak terliur pulak nak beli. Dah pening lalat gamaknya. Otak aku fikir nak balik je time tu. Aku singgah tengok2 dan terus jalan.

Aku terus jalan menuju LRT. On the way, singgah kedai kain ada jual kain pelikat. Aku belek2 dan ada satu aku berkenan dan mungkin sesuai dipadankan dengan baju melayu coklat gelap aku.

"Bang, bagi saya yang ini", aku minta pada brader jual kain

Dia ambil dan bungkus.

"Berapa ?", aku tanya

"Samarinda, 15 ringgit"

"OK", aku hulur note 50. Brader jual kain pulangkan baki.

"Terima kasih", katanya.

"Sama", aku bersopan dan terus berjalan menuju LRT.

Depan sikit aku jumpa dengan bunga api.

"Bunga api tu berapa sekotak, bang ?", aku tanya brader jual bunga api

"Mana ? ini ?"

"Ye"

Dia belek2 sekeping kertas, agaknya senarai harga kot.

"35", kata brader jual bunga api

Perghh.. bapak punya mahal !

"OK. takpe la bang", aku terus blah. Cheh ! aku beli kat Suhaizi baru RM20 je. Made in China jugak

Aku terus blah. Mahalnya !!!

Kepala pusing2 sementara tunggu LRT. Nasib baik lah ada ekon kurang la sikit denyutan nya. LRT sampai aku terus naik dan balik ke ofis.

Sampai2 ofis terus aku taip entry ni

Sudah nya aku hanya beli kain pelikat ini saja..




p/s : orang indon asyik nak 'ganyang' Malaysia, tapi aku beli juga produk diorang.. emmm..

Tiada ulasan: