02 September 2010

BBQ @ RUMAH 'BARU' EMAK

Perbualan sms aku dengan adik aku As 2 minggu lepas :

"Along, 31hb buka puasa ala2 bbq style kat rumah emak nak ?", sms daripada adik aku As

"29hb la. Pindah 28hb, ahad tu buat bbq la kat rumah 'baru' ", aku berikan cadangan balas

"Ok je"

"Nanti nko bagitau semua. Ahad, 29hb", sms balasan daripada aku

***

Sabtu, 28/08/2010

Emak aku berpindah ke rumah 'baru'. Aku pernah cerita pasal ni sebelum ini. di sini. Rumah tu adalah rumah lama yang 'diperbaharui' supaya lebih selesa dan tidak lagi bocor! Kerja pindah randah adalah pada Sabtu malam, 28/08/2010 selepas berbuka puasa. Nak pindah siang2 mana larat. Flat yang emak aku duduk tu dah le 2 tingkat tinggi nya. Tak pasal2 ramai yang berbuka puasa waktu zohor pulak nanti. Mujur masa pindah barang2 tak banyak. Cukup sekadar lori satu (1) tan. Pakcik aku ada buat business lori sewa. So, kami sewa daripada dia je la.

Memandangkan 'bala tentera' yang ramai (semua family turun membantu), cepat la kerja2 pindah barang dilakukan. Mula jam 830pm, lebih kurang 10pm semuanya selesai. Kemas2 lebih2 kurang sebagai preparation for tomorrow's planned - BBQ!

Ahad, 29/08/2010

Disebabkan malam nya semua bekerja keras, sahur untuk puasa ahad dibeli je. Asal cadangannya, semua pergi makan kedai.. tapi, hujan pula turun. Aku, cik puan kpp dan mimin gi beli kat Restoran Pelita Nasi Kandar. Adik ipar aku Wan pun follow kemudiannya. Sudahnya, aku dengan cik puan kpp je makan kat kedai. Lauk2 yang dibeli, adik ipar aku Wan bawa balik untuk makan kat rumah. Seronok gak sekali sekala bersahur kat kedai. Meriah!

Pagi2 lagi adik aku As dah ke Tesco membeli barang2 dan bahan2 mentah untuk bbq. Aku pulak tolong mengemas sikit2 barang2 yang dipunggah daripada lori semalam.

Petangnya..

"Tak jadi la gi rumah As (untuk tolong memasak). Kita buat sandwich je la kat sini", cadang cik puan kpp kepada aku

"Suka hati la"

"Kena la beli barang"

"Ok. Buat list..", aku sedia untuk gi ke kedai. Seminit kemudian, satu senarai sampai kat tangan aku - list bahan mentah untuk buat sandwich - serbuk lada putih, sardin, telur, tomato, cili merah, roti, bawang besar, limau kasturi, sos cili, dan mayonais.

Aku naik kereta ke kedai. Hari panas gila.. berasap aku duduk dalam kereta sementara nak tunggu ekon menyejukkan kereta. Dalam 30 minit list aku tu dah complete.

"Nah. tapi, tomato ada dua (2) biji je la.. lupa nak beli lagi tadi. Kat kedai tu ada dua (2) biji je", aku serahkan barang2 yang aku dah beli

"Bak sini. Kalau camtu, sandwich telur tak payah letak tomato la", jawab cik puan kpp

Proses buat sandwich pun bermula dengan dibantu dengan gigih oleh nurin hana.

"Nurin hana pun nak buat. Nak tolong papa buat senwish", kata nurin hana

"Ok. dok kat sini".

Aku tolong sikit je, cik puan kpp buat selebihnya. Sejam kemudian, semuanya siap. Jam dah pukul 6pm tapi geng buat marinate BBQ masih belum sampai lagi.

7pm baru beransur masing2 datang.

"Amboi.. apsal lambat sangat ?", aku tegur adik aku As

"Takde orang pasang api lagi ke ? bila nak siap ?", kata emak aku

"Habis tu.. semua orang lambat sangat datang. Pasang awal2 karang, tinggal abu je la jawabnya. Silap2 arang pun habis", aku membalas.

Adik lelaki aku Babuk pun sampai di ikuti dengan Adik ipar aku Mizi. Diorang mula cuba menghidupkan api. Aku jadi penonton. Atas meja dah mula bersusun makanan2 yang dah dimasak dan dibeli dari pasar ramadhan.

Family semua dah berkumpul. Family aku semua orang dari kecil sampai besar, pak ngah, mak ngah, pak su & anak2 dia. Almost everybody was there.

"Allah hu akbar, Allah hu akbar..", azan berkumandang daripada masjid kawasan tu.

"Bismillahirrahman nirrah him.. Allah humma lakasumtu.. ", aku baca doa buka puasa

"Makan dulu apa yang ada atas meja tu. BBQ tak siap lagi. Api pun baru nak hidup", aku berikan penerangan.

Semua orang mula serbu apa yang ada atas meja. Adik aku babuk & adik ipar aku mizi tengah bertungkus lumus menghidupkan api. Dapat bara, terus letak ayam atas jaring BBQ.

Proses BBQ bermula dan sessi bakar membakar makin rancak. Yang lain2 tengah makan dengan kusyuknya melayan perut yang kebuluran dek puasa seharian. Aku take over daripada adik aku babuk bakar BBQ.

Mulanya ayam, pastu udang, ketam, daging lembu, daging kambing, fish ball dan sotong. Semuanya di BBQ kan bergilir2. Tak sempat pinggan hasil BBQ penuh, dah lesap kena sapu dengan semua yang ada.

Sessi BBQ carried on sambil small group chit chatting di depan rumah. Aku jadi penjaga tetap stesen BBQ sebab yang lain2 semua dah penat berdiri agaknya. BBQ punya BBQ sampai la jam dah lewat hampir 1100pm. Semua dah nak balik sambil tapaw2 apa yang ada. Termasuklah BBQ yang sudah siap dibakar oleh tukang BBQ 'professional', iaitu aku.


BBQer professional

Sessi mengemas pulak ambil alih. Lebih2 kurang je sebab semua dah penat. Esok sambung.

Alhamdulillah, selesai sessi BBQ walaupun ada sedikit hiccup sebab time planning yang kurang baik. Tak kisah lah.. "apa yang penting ? KERJASAMA!"

Perkara yang lebih bermakna ialah family semua dapat berkumpul dan, insyaAllah dapat mengeratkan lagi tali silaturahim.. Aaammmiinnn..

Dan, emak telah selamat pindah ke rumah 'baru' nya macam yang emak mahukan.



p/s : gambar hiasan BBQ (ayam, udang, sotong dan black pepper sause) di google

Tiada ulasan: