22 September 2010

SHAKIR - BUDAK 'HANTU' IKLAN TV

Lokasi : Rumah emak aku (dalam kes watak utama entry ini.. Nenek diorang la)

Anak buah aku yang seorang ni, the first cucu lelaki in the family, namanya Muhammad Shakir - anak adik bongsu aku Zila. Sangat aktif dan tak reti duduk diam. Mungkin nature nya sebagai budak lelaki agaknya.

Sepupu2 dia yang lain semua nya perempuan, termasuk lah Nurin hana.

Memandangkan Zila dan Wan (adik ipar aku) kerja di bidang medic (bukan doktor), dan Zila pula kerja shift.. Shakir di jaga oleh emak aku iaitu 'cik Mori.

Memang susah gila nak suruh si Shakir ni duduk diam. Ada saja benda yang nak dibuat nya. Ambil cawan la, buka botol kueh la, gegar pintu pagar la, panjat meja jepun la.. dan macam2 lagi la. Memang tak terkawal ! Buas.

Ini mungkin bahana (bahana = akibat, natijah) daripada kegemaran Zila makan fast food semasa mengandungkan Shakir dulu. Agaknya la..

Ada dua keadaan saja yang akan membuatkan dia diam dan tak mengacau orang lain (atau buat kacau).

Pertama - masa dia tido. memang sah aman satu rumah

Kedua - masa iklan kat tv !!

'Hobi' dia yang kedua tu buat aku sedikit kagum dan hairan. Bila tiba masa iklan kat tv, Shakir akan ber iya2 benar nengok tv dengan mulutnya yang asyik ternganga tu. Kadang2 sampai tak berkelip matanya !

Tengok aje la gambar dibawah ni insiden dimana Shakir tengah tengok iklan tv dan Mimin cuba nak kacau dengan menghalang pandangan dan menutup mata nya. Ber iya2 di tepis nya tangan Mimin dengan tangan dia. Kalau tak boleh, dia akan cuba beralih tempat atau tunduk atau 'memanjang'kan leher nya.. atau apa saja lah asalkan sessi menonton iklan tv dia tidak terganggu.


mimin cuba menghalang mata shakir semasa iklan tv


Dan, sebaik saja iklan tv habis dan kembali ke drama atau apa2 cerita yang ada.. Shakir akan kembali ke aktiviti asalnya menjadi mat kacau !

Memang unik & sangat menarik kelakuan nya. Aku kadang2 geram benar dengan badan montel gebu dia tu. Pejal pulak dia punya badan tu. Geram !

Tapi, memang sangat funny bila budak kecil berumur 1 tahun++ berminat gila2 menonton iklan. tv. Padahal, untuk orang dewasa, especially aku, iklan tu la penyibuk besar pada ke-syok-kan menonton.

Special kan ?

Gambar kat bawah ni pula, tiga sepupu yang buat havoc kat rumah 'cik Mori weekend lepas. Letih melayan nya.. tapi, seronok nengok Nurin hana seronok main ada kawan.


Mimin, Shakir, Nurin hana




p/s : dulu2 iklan raya petronas lah yang the best..

Tiada ulasan: