30 September 2010

INI BUKAN OPEN HOUSE - EPISOD PREPARATION

Selesai perbincangan dan perancangan, masanya untuk membeli barang2 keperluan.

First, off we go to Carrefour untuk beli barang2 'kering' . Balik kerja, khamis terus bersiap2 ke Carrefour.

Sampai2 je dah pukul 6 lebih pm. Troli pulak tak de. Terpaksa lah tunggu. Kebetulan orang baru dapat gaji pada hari yang sama. So, Carrefour tu agak crowded la mungkin sebab ramai yang pergi membeli belah untuk 'refill' balik barang2 dapur yang sudah kontang dek penangan puasa sebulan dan penangan beli makanan di PARAM.

Dapat je troli, terus aku dan cik puan kpp sambil Nurin hana dok dalam troli mencari barang2 yang telah di listkan oleh cik puan kpp. Itu memang bidang 'expertise' cik puan kpp. Kalau suruh aku list kan, jawabnya tunggang langgang lah.

Nugget tempura, check. Beras, check. Ketupat Nona, check. Sirap F&N cordial, check. Cili boh, check.. bla, bla, bla.. check, check, check sampai list completed.

"RM168", jumlah tertera di skrin cashier

Cik puan kpp pun bayar - TUNAI..

"Wah! banyaknya.. cukup ke budget untuk beli barang 'basah' esok ni ?", aku ajukan persoalan

"Cukup.. banyak lagi ni. Kalau tak top up sikit la..", balas cik puan kpp dengan yakin nya

"Ayam je dalam 90 ringgit kot, Sate lagi..", aku lontarkan persoalan lagi

"Cukup.. kot", ada bunyi ragu2 daripada tonasi cik puan kpp kali ini..

"Dah, jom balik"

***

Esoknya..

Lepas kerja.. aku, cik puan kpp dan Nurin hana ke pasar malam pula untuk beli barang2 'basah' pula.

Ayam 5 ekor (dipotong kecil2), check. Ulam2 - pegaga, raja, kacang botol, jering & petai, check. Oren (15 biji), check. Belacan, check. Ikan bilis, check.. bla, bla, bla.. check, check, check. Again, sampai semuanya complete.

"Malam ni mulakan operasi", kata aku dalam hati

"Ok. Semua sudah. Jom balik", kata cik puan kpp

***

Operasi pertama yang aku, cik puan kpp dan Nurin hana buat malam itu (lepas balik pasar malam) ialah.. pergi beraya ke rumah jiran sebelah - misi mengutip duit raya oleh Nurin hana. Masa tengahari tu aku dah sms pada jiran yang kami nak datang beraya dalam jam 9pm.

*imbasan sms tengahari

"Syahmi, kami nak datang beraya malam ini jam 9pm. Boleh ke ?", bunyi sms aku pada jiran aku, Syahmi

"Di alu2kan. Datang lah sekitar jam 9:30pm", sms balasan Syahmi

"Ok"

*tamat imbasan

So, 9:30pm kami pun terpacul kat depan pintu rumah jiran untuk beraya. Makan2 lebih kurang, borak2 lebih kurang.. jiran sebelah ajak datang beraya ke rumah pula - Rumah Abang Abu. Alang2 dah beraya ni teruskan saja lah. So, kami pun singgah lah ke rumah Abang Abu. Makan2, borak2. Lebih kurang 10:45pm, balik rumah untuk operasi persediaan dan memasak.

Tugasan aku yang pertama - basuh ayam!


ayam untuk dibasuh


Nasib baik lah aku ni ada pengalaman bekerja di sebuah kedai fast food berasakan ayam masa muda2 dulu. So, kacang aje la. Semuanya ada lima (5) ekor ayam dibahagi kepada 2 bungkusan - 2 ekor skin-off macam yang cik puan kpp suka, 3 ekor biasa.

Setengah jam juga aku mengerjakan nya.. akhirnya, selesai.

"Siap", konfiden je aku

"Eh, kena basuh tiga kali la. Lepas tu kena rendam dengan air asam jawa", arah cik puan kpp

"Kenapa sampai tiga kali ? Kedai fast food tu basuh sekali je, sedap je orang makan", aku saja2 nak argue untuk naikkan temperature cik puan kpp

"Buat je la.. kalau tak nanti berbau"

"Eh, ayam mesti lah berbau ayam", aku mengusik lagi

"BUAT JE LA..", temperature dah naik. Aku pun buat sambil tersenyum dalam hati

Lepas rendam, tugasan pertama aku - SIAP!


ayam direndam dengan air asam


Aku move on pada tugasan kedua - masak Papadom.

Masak Papadom ni memerlukan kesabaran dan perlu tunggu dekat kuali. Kalau tak, jawabnya hangus la. Dan, kena masak satu2 sebab aku guna Papadom yang bulat macam kat kedai mamak tu.

Setengah jam kemudian - Papadom SIAP!

Tugasan ketiga - Basuh Oren. Ini senang, 2 minit dah SIAP!

Tugasan ke empat - Buat Air Sirap (guna air yang di masak). Ini pun senang, 2 minit dah SIAP! Guna Sirap kordial F&N je.

Tugasan kelima - Kemas area ruang tamu dan susun2 meja untuk mendapatkan ruang yang maksima. Senang je, 2 minit dah SIAP! eh, macam masak meggi pulak..

Bila semua dah SIAP! aku cuma menunggu cik puan kpp siap menyediakan bahan2 dan rencah untuk masakan esok.

Eh, cerita2 ni.. apa yang Nurin hana buat ? tak mengacau pulak dia ?

Ye, Nurin hana tengah SIBUK melayan cerita JUMBO GAJAH BIRU !

Malam itu sahaja Nurin hana dah nengok 2 kali cerita tu !!! Itu pun dia nak tengok kali ke-3, aku suruh dia pergi tido.. huh?!

bersambung...



p/s : letih.. tapi syok.

Tiada ulasan: