03 September 2010

ROTI DARI 'LANGIT'

Weekend lepas aku gi ke klinik bawa pakcik aku yang sakit perut yang teramat sangat. Dia muntah2 dan cirit birit. Menurut doktor yang sangat peramah pagi2 buta tu, pakcik aku kena food poisoning. Lepas berikan satu suntikan, pakcik aku di suruh rehat kat bilik surgery 30 minit.

"Tolong belikan sebotol 100plus untuk dia minum ye", arah doktor pada aku

"OK"

Aku keluar klinik dan ke arah kereta. Sampai ke kereta aku jadi hairan.

"Apahal pulak penuh dengan serpihan roti ni ?", aku mendongak ke atas.

"Aiyo kawan.. ini mesti kelija olang lumah atas ni. Kasi baling loti ke bawah. Kulang ajar"

komen aku terima daripada seorang mamat cina yang kebetulan lalu sebelah kereta aku masa aku dok kemaskan roti2 tu daripada kereta aku.



Dalam hati aku, "Ye la, no manace. Takde kesedaran sivik!"

Bengap ke apa ? tong sampah dengan kereta pun tak kenal!

***

Aku dapat rasakan ini adalah fenomena biasa untuk kereta2 yang parking dibawah kawasan rumah tinggi, i.e : rumah flat atau rumah kedai. Kerapkali yang jadi mangsa adalah orang/rumah yang dok di bawah. Kalau rumah yang ada bumbung.. dah tentu penuh dengan segala bagai sampah yang di buangkan kebawah tanpa segan silu.

Pelik betul aku. Tak boleh ke kalau sampah dibuang ke dalam tong sampah ?

Inikah mentaliti rakyat yang nak jadi sebuah negara maju dalam masa 10 tahun lagi ?

Pelik.. pelik..


p/s : wang kertas tak nak pulak di campakkan ke bawah..

1 ulasan:

aneesz berkata...

betol3! kete sy slalu ada 'hadiah' yg diingini... xde sivik punye org