08 September 2010

KISAH SUAMI ISTERI - EPISOD SUDU

Suatu malam sepasang suami isteri sedang bersiap2 untuk makan..

"Tolong bawakan kuah kat dapur tu" kata si isteri kepada suami nya yang sedang mundar mandir di dapur

"Ini ke ?"

"Ye"

"OK", lantas si suami mengambil dua mangkuk yang berisi kuah itu. Satu berisi kuah taucu, satu lagi berisi kuah cili.

Sampai di ruang tamu, si suami meletakkan kuah di atas meja dan ke dapur semula untuk memasak air didalam cerek.

"Kuah tu tak bawa sudu ke ?", tanya si isteri

"Tak. Tadi kata bawa kan kuah aje", jawab si suami

"Laa.. bawa la sudu sekali. Bila suruh bawa kuah tu, makna nya bawa la sudu sekali", si isteri mengeluh

"Mana tau. Tak cakap pun"

"Bawa la sudu sekali. Saya malas nak cakap banyak2, nanti Yang kata banyak cakap pula", si isteri mula membebel

"Mana la nak tau kalau tak cakap"

Suasana suam2 panas dari dapur dibawa pula ke ruang tamu. Didepan meja makan.

"Lepas ni saya cakap panjang2.. jangan nak marah pula bila saya cakap panjang2 nanti", nada suara si isteri semakin meninggi

"Emm..", si suami terdiam tanda malas nak layan

"Tu la Yang.. kalau saya cakap panjang2 nanti Yang marah.. tapi, kalau saya tak cakap, tak ambil pula..", membebel lagi

"Sudah la, takkan pasal sudu pun nak gaduh ?"




nota pujangga : sudu pun boleh jadi bahan 'bergaduh'

Tiada ulasan: