28 September 2010

TOLONG CONFIRMKAN SAYA..

"Rul, tolonglah nko dapatkan jawatan permanent untuk sepupu nko tu.."

"Rul, nko tak de kawan ke yang boleh rekomen kerja dalam kampeni nko kerja tu ?"

"Rul, esok ada sepupu nko pergi interview kat tempat nko tu. Tolong lah bagi lepas ye.."

"Rul, makcik minta tolong sangat2 dengan nko supaya anak buah makcik tu dapat kerja permanent dekat tempat nko kerja tu"

"Rul, ada job tak kat tempat nko tu ? Tolonglah rekomenkan"

"Rul, kalau ada projek apa2 kat ofis tu macam tender stationary ke, cabling ke.. tolonglah bagi kat aku"

***

Pernah kah anda terima 'ucapan2' seperti di atas ?

Dah naik letih aku mendengarnya. Aku bukan tak mo tolong. Kalau boleh semua orang aku nak tolong. Masukkan ramai2 kat kampeni GLC ni.

Tapi, ini bukan kampeni aku!

Kampeni bagi saham pun aku jualkan, bukannya aku nak tebus - bukan aku tak nak, tapi tak de duit. Valuenya mahal sangat. Kalau aku ni, CEO kampeni.. no problem. Semua sedara mara suku sakat aku bagi masuk. Tak kisah lah kalau orang nak kata kronisme ke apa ke. Yang penting, mesti boleh buat kerja.

Aku, insyaAllah, tolong mana yang terdaya. Aku pun bukan lah popular sangat kat kampeni GLC ni. Sedangkan diri aku sendiri pun minta tolong dengan orang lain untuk naik grade, camne aku nak tolong orang yang di luar kampeni ?

So, aku tolong lah mana2 yang boleh.. selebihnya, berserah saja lah kepada Allah. Ada rezeki.. insyaAllah.



p/s: bila dah tolong, kerja lah baik2 ye..

Tiada ulasan: