04 September 2010

KAD RAYA - MASIH KAH KAU INGAT ?


Aku rasa kalau lagi 10 (sepuluh) tahun aku tanya kat nurin hana apa itu kad raya ? Tentu dia akan jawab :

"Yang dekat dalam komputer tu.. papa"

"Errmm.."

Umum dah tau budaya menghantar kad raya dah nak jadi macam dinasor - pupus. Belum totally pupus.. tapi hampir. Aku sendiri, honestly, dah stop menghantar kad2 raya pada kawan2 aku hatta kepada cinta hati aku yang aku tak pernah tak hantar dulu. In fact, aku pun dah lupa exactly bila kali terakhir aku hantar.. dan kepada siapa. All already lost in time.

Dulu2 aku akan hantar paling kurang 15 kad raya.. ye LIMA BELAS ! - itu paling kurang. Untuk lelaki macam aku ni, itu dah kira banyak la. Dan, aku akan sentiasa pastikan 'buku' alamat sentiasa updated dengan alamat terkini kawan2 aku supaya aku boleh hantar kad raya kat kawan2 tanpa perlu abang posmen sesat2 mencari mel box diorang. Dan, aku pulak akan sentiasa ternanti2kan abang posmen menghantar kad raya kat aku untuk di tayangkan kepada kawan2 masa zaman2 belajar dulu. Kalau kat rumah pulak, aku gantungkan kat dinding atau tangga kayu rumah. Ada sekali aku cuba buat 'pokok ranting kayu' untuk menggantung kad2 raya yang aku dapat. Kalau hari raya nanti dapat lah tayang kat tetamu2 yang datang ke rumah.

Setem untuk menghantar kad raya dulu ialah 20 sen.. tapi, tak boleh seal sampulnya. Aku tak suka cara tu. Aku guna 30 sen. Sampulnya di seal kan. "For your (recipient) eyes only". Tapi sekarang harga setem dah naik ke 50 sen. Maklum je la, nak jadi negara berpendapatan tinggi.. itu lah bahananya (bahana = akibat). Bila dah 50 sen harga setem nya, aku rasa bertambah kurang lah semangat untuk meghantar kad raya..

Secara peribadi aku lebih suka kalau budaya menghantar kad raya ni di teruskan berbanding budaya menghantar kad raya digital dan budaya sms. Kurang sentimental value.

Berapa orang yang simpan kad raya digital ? Atau ucapan sms ?

Siti Nurhaliza ? tidak..

Anuar Zain ? oh, tidak..

Sufian Mohd Yunus ? tentunya tidak..

Aku ? sudah tentu tidak !

Kalau tak simpan, dimana value nya ?


***


Tau apa itu ORIGAMI ? bukan poligami ye.. ORIGAMI.

Origami ialah seni lipatan kertas. Dulu2 aku suka buat kad daripada teknik origami ni. Tak kiralah kad raya ke kad birthday ke atau kad apa2 je la..

So, masa zaman2 menghantar kad raya dulu.. aku jarang lah beli kad raya di supermarket. Aku buat sendiri guna teknik origami.. ini kes bila aku tengah rajin. Kalau idak, aku beli juga. Sayangnya, aku tak boleh nak post gambar contoh di sini sebab takde dalam simpanan.

Cumanya kad2 raya 'teknik origami' yang aku buat hanya dihantar kepada orang2 yang terpilih sahaja sebab - to preserved its values. Proses membuatnya memakan sedikit masa tapi sangat berbaloi bila dah siap.

Oleh itu, aku ingin menyeru.. Jom kita sama2 menghantar kad raya tahun ini.

Oleh kerana aku dah buat entry ini, aku berazam untuk hantar sekurang2nya satu kad raya tahun ini ! Azam ! Malaysia boleh !

Siapa penerima nya.. tunggguuu. Check lah mel box anda nanti.

Ntah sempat sampai ke idak agaknya..




p/s : "kad ini ku layangkan sebagai pengganti diri.. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin". kata2 typical dalam kad raya..
p/s2 : semua gambar di google..

Tiada ulasan: