25 September 2010

JOM MAKAN2 - EDISI CENDAWAN GORENG

Cendawan goreng..


cendawan goreng @ uniten


Resepi cendawan goreng ni ada macam2 dan the most common one yang aku jumpa dan di praktik kan oleh 'tukang2' masak amatur di rumah ialah Cendawan tiram yang dicelup dengan telur dan dilumur dengan tepung 'KFC' kemudiannya di goreng 'deep fried' untuk mendapatkan rasa yang enak dan crispy.

Kalau di kedai makan pula tentulah ada cara dan resepi yang berlainan. Kalau orang berniaga guna tepung 'KFC' susah la nak untung besar sebab tepung tu sendiri agak mahal.

Bila cerita pasal cendawan goreng ni ada 2 tempat yang aku akan terbayang :

1) Cendawan goreng Yankees Hut di Bangi

2) Cendawan goreng gerai hujung sekali di Pusat Peniaga sebelah Uniten

Kedua2 nya sedap dan ada rasa yang tersendiri. Personally, aku prefer yang Yankees Hut better than the Uniten. Of course, harganya lebih mahal.

Walaumacamanapun, entry ni aku dedicatekan pada cendawan goreng Uniten macam dalam gambar di bawah :


gerai pusat peniaga uniten.
gambar brader2 tu bukan lah model.. kebetulan diorang kat situ masa aku snap gambar ni



Aku tak tau apa nama kedai ni, mungkin juga tak de nama tapi kedai nya terletak di tepi jalan susur dekat Uniten, Bangi. Kawasan ni dipenuhi dengan gerai2 kecil pasang siap di tepi jalan yang memang di khas kan untuk peniaga2 kecil. Ada macam2 yang dijual disini mostly untuk minum petang.

Cendawan gorengnya crispy dan berasa rempah. Yang paling penting tidak terlalu berminyak. Sungguhpun cendawan di saluti tepung, tapi masih dapat lagi rasa cendawan nya bila dikunyah. Harganya pun murah. Kalau beli sikit memang tak puas. Aku kalau sekali beli dalam RM3 untuk makan sekeluarga (Aku, wife & anak).

Itupun masih perlu 'berebut' dengan wife aku. Kalau idak, memang makan pisang goreng je la aku jawabnya..

Tiada ulasan: