23 September 2010

JOM MAKAN2 - AYAM PENYET WONG SOLO

Penyet ke Penyek ? - tak kisah la..


Kedai yang aku pergi ni terletak di Bangi seksyen 9. Kawasan shop lot berhampiran dengan SNR Auto Accessories & Stokis Ramly burger. Kawasan yang sama dengan kedai tudung Ariani, tapi di bangunan belakangnya. Kedainya di cat warna hijau. Kalau dari main road agak sukar nak nampak sebab kedainya agak kedalam sikit. Nama kedainya : WONG SOLO

Tempat duduk dalam kedai ada dua kategori; satu - kerusi + meja, dua - duduk bersila dengan meja stail jepun (meja lebar berkaki pendek). Pekerja2 nya berpakaian batik indonesian stail.

Kat sini dijual makanan indonesian cuisine. Ada macam2 dalam menu nya, tapi aku hanya baru berkesempatan try set AYAM PENYET.


Ayam Penyet dihidangkan dengan nasi putih, tahu goreng, tempe goreng, sayur goreng (selalunya terung goreng cili), salad dan air kosong. Kalau tengok dalam pinggan nampak simple sahaja set Ayam Penyet ni. Tapi, keistimewaan nya terletak pada Ayam Penyet + CILI yang EXTREMELY HOT !

Aku di fahamkan yang ayam untuk Ayam Penyet tu di rebus dulu sebelum di goreng, dipenyetkan dan di letakkan cili yang pedas teramat tu diatasnya. Aku rasa diorang guna cili kering yang 'lurus' tu bukannya yang 'kerinting' macam mak2 kita selalu guna untuk masak sambal kat rumah. Ini serius.. memang seriously EXTREMELY HOT !

Adalah digalakkan untuk memesan air yang boleh melegakan lidah daripada kepedasan melampau tersebut kalau tidak tahan dengan pedas. Sebab, disitu lah keistimewaan nya yang sebenar. Walaupun sangat pedas tetapi bila makan dengan nasi ianya SANGAT SEDAP !



Mine ialah.. set Ayam Penyet & Air Soda Gembira. Kelakar betul nama air nya. Sebenarnya, air gembira tu ialah ICE CREAM SODA + BANDUNG. Malangnya, kurang 'kick' dan tidak sampai standard yang aku harap2 kan. Dalam menu ada satu air yang menarik minat aku iaitu Es Buah (Air Buah Ais).. mungkin untuk lain kali.

Oleh itu, aku highly recommended this cuisine to others who dare to try..



p/s : pedas2 cili api, makin pedas makin menjilat jari, cuba lah sendiri, insyaAllah puas hati..

Tiada ulasan: