15 September 2010

INI CERITA HARI RAYA - EPISOD ZIARAH KUBUR

Tahun ini aku beraya rumah mentua, mengikut perjanjian penggiliran yang telah dibuat sebelum Nurin hana lahir 4 years ago. Oleh itu, ziarah kubur arwah nenek aku akan tertangguh lah sehingga berkesempatan kelak walaupun sebenarnya tanah perkuburan tu tidak lah sejauh mana kerana didalam mukim yang sama.

***

Masa : Petang raya kedua

"Yang, esok kita balik kampung ye ? Emak nak pergi melawat kubur Opah Lijah", cik puan kpp datang memujuk aku.

Cik puan kpp dah faham benar yang aku tak berapa gemar rancangan balik kampung ad-hoc macam gini. Awal2 puasa lagi aku dah pesan supaya buat perancangan kalau nak balik kampung. Last minit arrangement tidak diterima!

"Kenapa tak plan awal2 ?"

"bla.. bla.. bla..", macam2 la aku tanya dan macam2 juga jawapan cik puan kpp

Walaupun aku banyak soal, aku pergi juga. Maklum la.. suami mithali

***

Pagi2 raya ketiga (bersamaan dengan ahad) @ jam 9am, kami bertolak - aku, cik puan kpp, Nurin hana, FIL, MIL. Naik satu kereta je - kereta hitam kami.

Dalam perjalanan,"Nak keluar kat mana ni nanti ?", aku tanya FIL aku.

"Keluar Tapah la dekat sikit", katanya

"OK"

Aku terus memandu.

Tiga jam kemudian, kami sampai ke tempat yang dituju - Tanah perkuburan di sekitar Kampung Gajah. Hari panas terik. Berasap kepala dibuatnya.

FIL & MIL ambil payung dan terus ke tanah perkuburan sambil membawa sebotol air untuk disiramkan ke tanah perkuburan nanti.

Aku tercari2 sesuatu dalam kereta.

"Cari apa ?", tanya cik puan kpp

"Rasanya, dalam kereta ni ada surah Yassiin kan ? Mana letak nya ?"

"Mana tau. Kalau keluar pun, mesti Yang yang keluarkan", jawab cik puan kpp

"Rasanya ada la..", aku terus geledah. Daripada sun-visor sampai ke glove-box aku carik - tak ada.

"Cuba tengok dalam poket kerusi, ada tak ?", aku minta cik puan kpp tolong cari sama.

"Tak ada la"

"Aisey.. ziarah kosong aje lah", aku keluar dari kereta dan menyusul ke tanah perkuburan

Cik puan kpp & Nurin han tinggal dalam kereta.

Sampai2 kat kubur Opah Lijah, FIL & MIL sedang membaca doa. Aku duduk mencangkung dan sedekahkan Al-Fatihah. Bersebelahan kubur Opah Lijah ialah kubur We Abu iaitu abang kepada MIL. Tepi sikit, kubur isteri We Abu. Kubur2 semua nampak kemas dan teratur. Mungkin sudah dibersihkan oleh anak2 arwah We Abu yang duduk berhampiran.

15 minit kemudian, kami beransur meninggalkan kubur Opah Lijah.

Opah Lijah adalah Emak kandung MIL dan beliau meninggal betul2 semasa minggu perkahwinan kami lebih kurang lapan (8) tahun yang lalu. Aku pernah berjumpa beberapa kali sahaja dengan arwah Opah Lijah.

Sekali semasa aku datang ke rumah cik puan kpp selepas keluar ber dating. Sekali masa menziarahi Opah Lijah di rumah arwah We Abu. Dan, sekali lagi bila arwah sudah terbujur kaku beberapa hari selepas aku dan cik puan kpp melangsungkan perkahwinan.

Sedih la pulak rasanya menaip entry ni..

Anyway, aku doakan arwah Opah Lijah di tempatkan di kalangan orang2 yang mendapat syafaat Rasullullah.. Aammiiinnn.

AL-FATIHAH




p/s : sesungguhnya mati itu adalah pasti..

Tiada ulasan: