23 November 2010

MAKAN KE MENTEKEDARAH ?!

Sila lihat gambar dibawah.


Lokasi kedai : Ampang
Harga : RM6.20

Apa yang korang lihat tu adalah sebungkus nasi lemak yang aku beli di sebuah gerai tepi jalan di Ampang. Kedai ni takde nama. Tapi, lokasi nya sejak turun temurun memang di tempat yang sama. Di trafik light keluar dari Kg Melayu, didepan kedai makan cina bertentangan dengan Public Bank.

Biar aku describe dulu apa yang ada dalam sebungkus nasi lemak seperti dalam gambar di atas.

1) Of course, Nasi lemak (dulu tong kayu, sekarang diorang guna tong besi)
2) Rendang Ayam - bahagian thigh
3) Sotong kicap
4) Sambal
5) Sepotong telur (suku)
6) Sepotong dua timun, ikan bilis dan kacang

Nasi lemak ni kalau makan, memang confirmed kenyang sampai ke malam.. har har har..
Sejarah gerai nasi lemak ni sangat panjang dan bermula masa aku sekolah rendah lagi. Dulu2 belanja ke sekolah mana ada RM2 macam budak2 sekarang ni. Duit belanja aku, kalau tak salah 50sen. Kalau beli nasi lemak kat kantin, dapatlah sebungkus 50sen (yang saiznya tu, sama macam nasi lemak kosong RM1 yang boleh dibeli di gerai2 sekarang). Ciput je. Mana lah nak kenyang untuk orang kaki mentekedarah macam aku ni.

Asalnya, gerai nasi lemak ini dulu di usahakan oleh si Bapa (aku tak tau namanya). Gunakan motor roda tiga dan dipacakkan sebatang payung (betul ke penjodoh bilangan ni?). Tiap2 pagi (almost), aku akan singgah dulu ke gerai nasi lemak untuk beli nasi lemak lauk sotong, harganya - 50 sen!

Bila waktu rehat, aku akan makan di kantin dan sudah semestinya akan kenyang giler! bayangkan lah nasi lemak yang setambun (setambun = sangat banyak) tu dimakan oleh budak darjah 5.. 

So, fast forward 24 tahun.. gerai nasi lemak tu masih disitu - bertahan, tidak lapuk di hujan, tak lekang dek panas. Cuma sekarang ianya di usahakan oleh si Anak dan rakan2 (dah macam law firm pulak). Dan, harganya pun sudah jauh.. sangat jauh lebih mahal daripada suatu masa dulu.
Hari ini, nasi lemak lauk sotong gerai tu dijual pada harga RM3.70! (mungkin dah naik lagi sekarang..)

Walaupun begitu, aku tetap puji gerai ni sebab quality control nya sangat superb. Sudah lebih 20 tahun, tapi rasa nasi dan lauk nya masih sama seperti dulu ! dan, sudah semestinya menarik aku macam magnet untuk beli bilamana aku kebetulan balik 'kampung'.

Satu lagi, nasi lemak gerai ini bukan sahaja di beli oleh orang melayu.. tapi, semua jenis orang dan bangsa yang ada kat Malaysia ni. Pendek kata, Memang memenuhi selera antarabangsa lah.
Oleh itu, kalau korang berani nak try membuncitkan perut dengan setambun nasi lemak.. pergi lah cari di trafik light ampang, depan kedai makan cina, bertentangan dengan public bank. Setiap hari, isnin - sabtu beroperasi sehingga jam 11 atau 12 tengahari.

Selamat mentekedarah..




5 ulasan:

wahida berkata...

saya tau tmpt ni..saya duk kg. melayu ampang dulu...mmg nasi lemak dia sedap dan sgt2 mengenyangkan...sekarang ampang pun saya dah lama x jejak kaki since dah pindah ke Rawang...rindunye kat nasi lemak ni...huhuhu...

ctpayong berkata...

ada GPRS tak sesat kot...kalau sesat kak ct call.

awatlah citer nasik lemak..favourite tu..air lior dan nak jadi air terjun dah ni.

Mak Su berkata...

banyakkkknyerrrrr

ardinihumaira berkata...

gulp...
terliur lak dni

Pala Maldini berkata...

haha.. memang terliur dibuatnya..