16 November 2010

HARI BERTALI LEHER

Isnin telah di isytihar kan sebagai hari WAJIB bertali leher warna korporat di ofis aku ni (semua eksekutif). Warna nya jangan cerita la - ORANGE!

Yang perempuan pula, diberikan skaf ORANGE untuk dipakai mengikut kesesuaian si pemakai - kalau bertudung, jadi lah tudung. Kalau free-hair, jadi lah skaf di bahu sahaja.

Ok. Berbalik kepada cerita tali leher.

Bila warna ORANGE tu, faham2 aje lah kan. Bukan main payah lagi nak mencari warna baju kemeja yang match. Warna paling selamat, dah tentu2 nya putih.

Tapi, aku ni bukan lah berkira sangat dengan match atau tak match ni. Mana yang ada dan sudah di gosok oleh cik puan kpp.. aku sambar je.

Walaupun sudah di WAJIB kan.. kadang2 aku tengok ramai yang tak ambil endah pun. Kenapa agaknya ? Biar aku kupas satu per satu sebab musababnya.

1) MALU
Kenapa nak malu ? Ok, fine. Aku mengaku. Kadang2 aku rasa 'segan' nak pakai tali leher semasa di ofis. Sebab terasa macam 'besar' sangat lah kalau bertali leher ni. Dan, akan ada yang macam pandang sinis bila tengok kita pakai tali leher bila di ofis. Sedangkan takde apa2 yang pelik pun. Ianya sebahagian daripada pakaian juga, kan ? tentu akan ada cakap2 belakang yang macam.. "Eleh, berlagak la tu". Pelik, kan ?

2) PANAS
Alasan! ini sebenarnya alasan sebab malu nak pakai. Sebabnya kenapa malu.. sila rujuk #1. Bila nak pakai tali leher, dah tentulah butang kemeja atas sekali tu kena di kancing kan.. baru kemas. So, bila dah dikancing sampai ke atas, itu yang konon2nya jadi panas. Apa hal pulak ? bukan nya kerja kontrak buruh binaan yang dok kat tengah panas tu. Kebanyakkan nya (keperluan ber tali leher) kerja dalam ofis, berhawa dingin.. so, apa masalah panas nya ?

3) LEHER BESAR
Ok. ini aku admit kebenaran nya. Kawan aku ada seorang yang lehernya besar - ala2 body builder gitu. Bila leher besar, butang atas sekali tak boleh nak di kancing kan. So, bila pakai tali leher akan kelihatan sangat kelakar la dan tidak kemas. Sebabnya, kolar bahagian atas tu mencapah semacam je. 

4) HENSEM
Bila pakai tali leher.. jadi terlebih hensem (perasan). Next.

5) TAK RETI IKAT
Ini mungkin betul. Cuma, tali leher kalau dah ikat sekali bukan ke tak payah nak ikat lagi dah. Dan, kalau tak reti nak ikat sekali pun, bukan ke boleh belajar atau minta tolong orang ikatkan. Lepas tu bila nak tanggalkan, jangan lah buka sampai terlucut ikatan nya. Kemudian boleh di 'sarung' balik. Tak susah kan ?

6) TAK MATCH BAJU
Tips - pakai je lah baju warna putih! Atau, kena lah pakai baju yang kaler nya lite2 sahaja supaya senang nak dipadankan dengan tali leher yang hendak dipakai. Kena plan sikit la. Jangan pula pakai baju hijau florosen dengan tali leher ORANGE. kecuali la kalau korang tu artis..

Personally, aku memang agak segan memakai tali leher kalau orang lain tak pakai. Sebab nya macam terlebih kuah daripada senduk. Bila gi meeting, GM pun tak pakai.. aku sorang2 je. Tak ke aku terlebih hensem ?

Sekian.

5 ulasan:

ibunurin berkata...

hensem apa pakai tali leher...
nak-nak kaler oren...
silau gitu...

Pencacai Alim berkata...

aku dulu pkai pagi je..ptg mmg cabut..mcm poyo jek..hahaha

wahida berkata...

muahahahaha...klaka benar alasan awak ni....gelak guling2...

Mak Su berkata...

terangnya!

Pala Maldini berkata...

mak su : orange memang menyerlah menyala2

P. Alim : sama la..

Wahida : kelakar.. tapi benar..