09 November 2010

SESAT DI PARKING

Ini himpunan kisah aku sesat di parking..

Kisah #1

Lokasi : Hospital

Lepas gi melawat, aku pun bergegas ke parking untuk ambil kereta sebab ada destinasi lain yang aku nak gi. Stail parking di hospital ni bertingkat2 dinamakan dengan 1a, 1b, 2a, 2b bla bla bla.. tingkat yang atas (b) tu, tinggi sikit je daripada yang bawah (a) - separuh tingkat tingginya.

Aku naik lif ke 4a.

Tekan remote alarm.. "toot, toot", alarm kereta berbunyi. Tapi, ntah kat mana kereta aku tu. Aku tekan lagi.. "toot, toot", alarm bunyi lagi. Tapi, row yang aku tengok tu takde pulak kereta aku.

Aku tekan lagi.. baru aku perasan yang bunyinya sayup2 dan datang dari arah lain.

Laaa.. kat atas rupanya (4b). Cheh!


Kisah #2

Lokasi : One Utama

Lepas habis berjalan2 dan berwindow shopping di One Utama, aku pun gi la kat parking untuk ambil kereta yang aku parking masa datang tadi - naik lif.

P2.. "ting", seraya pintu lif terbuka. Aku melangkah keluar dengan penuh bergaya. Berbekalkan remote alarm kereta kat tangan, aku menuju ke arah tempat aku parking kereta tadi.

Aku tekan remote alarm - senyap!

Aku tekan lagi dan make sure lampu merah nya tu menyala - senyap!

Aku tekan lagi berulang2 kali - masih sama - SENYAP!

Arghhh sudah. Mana pulak la kereta aku ni ?

Rupa2nya, aku salah tingkat. Aku parking P3.. HAMPEH!!!


Kisah #3

Lokasi : IKEA

berdasarkan pengalaman2 yang lalu beberapa kali sesat di parking, aku kali ni ambil initiatif untuk mengambil gambar tiang aku parking - bertanda C3

Aku, cik puan kpp dan Nurin hana gi la bershopping sakan di IKEA.

Beberapa jam kemudian, selepas membayar semua harga barang2 yang di beli..

"OK. tunggu sini. Gi amik kereta jap", aku suruh cik puan kpp & Nurin hana tunggu di muka pintu keluar di kawasan parking.

"OK", pendek je jawab cik puan kpp

Aku pun bingkas ke kawasan parking. Berbekalkan gambar yang aku snap tadi, dengan penuh yakin aku menuju ke arah C3. Sampai2 je, aku tekan remote alarm - senyap!

"Eh, dah betul ni", aku ulang kali perati ke skrin henfon aku gambar C3 yang aku parking tadi.

Aku tekan lagi - SENYAP!

Satu2 parking lot tu aku tengok.. tak nampak pulak kelibat kereta hitam aku. Aku tekan lagi - SENYAP!

Wah, aku dah panik. Peluh jantan dah mula mencurah2 sambil macam2 andaian yang bermain di dalam fikiran aku. Kehulu kehilir aku mengulangi kawasan yang sama. Tekan lagi - SENYAP!

Ya Allah! takkan kereta hilang kot ?!

Aku tengok lagi nak make sure yang gambar tu ialah C3 - memang confirmed C3!

Aku panik! Aku patah balik ke arah cik puan kpp. Minta cik puan kpp tengok gambar tu sama2 untuk kepastian.

"Betul la C3", kata cik puan kpp. "Takkan takde pulak ?", cik puan kpp ke hairanan. Sedang aku belek2 gambar tu, tiba2..

"Laaaaaaa.. patut la. Ini kawasan MERAH! kita parking kat kawasan HIJAU! kat tingkat bawah", mengucap panjang aku dibuat nya.. careless!!!

Aku turun bawah dan sah memang kereta hitam aku tu ada dok tersergam di situ!

Huh?!

***

Berikut adalah tindakan2 yang boleh di ambil untuk mengelakkan masalah sesat di parking macam aku (himpunan nasihat daripada kawan2 aku)

1) Datang dan balik melalui jalan yang sama menggunakan lif yang sama

2) Sentiasa ingat tingkat parking dimana kita parking kereta. Pastikan samada P1, P2, P3 bla bla bla. Kemudiannya, label2 pada tiang atau lantai parking contohnya : A1,B2, C3 bla bla bla

3) Ambil gambar tiang yang berlabel di kawasan parking dan pastikan kita perhatikan perbezaan nya seperti warna tiang atau label. Tentulah ianya ada makna tersendiri

4) Pastikan alarm remote sentiasa berfungsi dan berkeadaan baik

Mudah2an.. aku tidak sesat lagi!

:-)

4 ulasan:

Siti Noor Aminah berkata...

memang cuak gak kan, kot2 keta hilang. ohhh.. jgn la hilang..

ardinihumaira berkata...

hehe...
dni selalu je jadi cemni... so untuk elakkan perkara ni berlaku dni parking tempat yang berbayar. tak parking kat dalam bangunan tu. :p

Pala Maldini berkata...

betul.. cuak tahap gaban!

Syigim berkata...

hihihi.

i plg agree yg no 1) tu. mmg confirm xsalah! hihi. kena ingat blk dr parking tadi, klua lif terus nmpak kedai ape. then pegi balik lif yg sama, kat kedai yg sama. :)

good tips! :)