18 November 2010

INI CERITA AIDILADHA 2010 - EPISOD 2

Sampai rumah 'cik Mori, aku makan lagi.. kali ini my favourite - Nasi impit + Asam pedas daging tetel. Aku memang akan ternanti2 dan takkan miss membaham resepi 'cik Mori yang ini. Sama macam raya puasa yang lalu.

Sejak kebelakangan ini aku perasan yang raya haji dah tidak semeriah raya haji masa aku budak2 dulu. Persiapan pun ala kadar sahaja dan tiada lagi aktiviti ziarah di antara saudara mara atau jiran tetangga. Apatah lagi kalau kawan2 yang berjauhan. Semuanya semakin luput di telah arus pembangunan dan kesibukkan kota.

(Ya! aku budak bandar. Sejak azalinya, aku memang dibesarkan dan beraya di bandar.. tidak pernah, aku ulang TIDAK PERNAH aku balik kampung pada hari raya yang pertama. Pada aku, bandar ini lah kampung aku)

Ok, lepas makan.. sessi mini-bergambar, memandangkan cuma ada aku sekeluarga dan 'cik Mori saja di rumah 'cik Mori tu. Klik sana, klik sini, klik situ.. Nurin hana pun dah pandai men'ketip' kamera sekarang, jadi dapatlah aku bergambar berdua2an dengan cik puan kpp.

Kemudian, atas 'arahan' cik puan kpp, aku bergambar berdua2an dengan 'cik Mori pula. Bila posing untuk bergambar tu, tiba2 aku terkenangkan arwah 'cik Yah - emak 'cik Mori - yang mana aku pernah ambil gambar berdua2an macam gitu dengan posisi yang sama. Dan, masa itulah raya yang terakhir sebelum 'cik Yah jatuh sakit. Sedih! 

Juga, apa yang lebih menyedihkan ialah.. inilah kali pertama, aku ulang.. KALI PERTAMA aku bergambar berdua2an dengan 'cik Mori ! Teruknya aku..

Next.


Lot kubur : 285
Tanda nesan : Siyah binti Hj Manap

Lepas sesi bergambar, aku ke kubur 'cik Yah. Lama benar rasanya aku tak ke kubur 'cik Yah - sorang2 je. Berpusing2 juga aku mencari kubur 'cik Yah di tengah2 tanah perkuburan yang dah padat tu. Pusing punya pusing.. alhamdulillah, jumpa (kalau tak, sah jadi cucu 'derhaka' aku ni).

Aku berani declare, 'cik Yah lah ORANG YANG PALING AKU SAYANG SEKALI DI DUNIA INI. Malangnya, aku tak sempat nak membalas jasa 'cik Yah atas segala yang telah di lakukan untuk aku selama hayatnya. Apa yang aku mampu nak berikan hanyalah.. sedekah Al-Fatihah dan Yaasin - tidak setara dengan jasa 'cik Yah dan apa yang telah 'cik Yah korban kan selama hayatnya.

Sepanjang di kubur 'cik Yah, hiba benar rasa hati aku bila terkenangkan 'cik Yah. Sambil membaca Yaasin, air mata aku bergenang dalam kesedihan. Puas aku menahan kesedihan aku itu. Sekali sekala air mata manitis membasahi pipi..

Stop sini la.. sedih lah pula aku nak teruskan menaip..

AL-FATIHAH

bersambung..

3 ulasan:

ardinihumaira berkata...

Al-Fatihah..
semoga diampunakn segala dosa dan ditempatkan di kalangan orang beriman dan diredhai, amin

Hanis Azla berkata...

sedih bila mengenang yg tiada kan.. Al-Fatihan buat mereka..

Pala Maldini berkata...

dni & hanis : tq & memang sedih..