17 November 2010

INI CERITA AIDILADHA 2010 - EPISOD 1

Tahun ini sepatutnya adalah giliran tahun beraya di rumah mentua aku seperti yang pernah aku jelaskan disini. Tapi, ada sikit kelainan sebab mentua aku kedua2 nya gi ke Mekah menunaikan ibadah haji tahun ni. Dan, cik puan kpp decide untuk beraya ke rumah 'cik Mori.. atas sebab2 yang tertentu (kisah tahun yang lepas).

Sudah jadi kelaziman, raya haji memang kami tidak buat pakaian raya sedondon macam raya puasa. Dan, hanya recycle aje apa yang ada dalam almari. Normally, recycle part tu lebih kepada aku la.. cik puan kpp dan Nurin hana selalunya akan beli baju siap. Aku pulak akan pakai je apa yang ada dalam almari mengikut kesesuaian warna.Cik puan kpp dan Nurin hana pakai kuning. Tapi, memandangkan aku takde baju melayu warna kuning.. aku pun recycle guna baju oren yang 4 tahun lepas punya. Kira ok la tu..

Sampai rumah 'cik Mori jam 11:30 malam. 'cik Mori tengah melayan drama kat tv sorang2. Babuk beraya di Terengganu (rumah bakal mentua - nak kena interview la tu), Azila beraya di Selayang (rumah mentua), As beraya di Gombak (rumah mentua - setahu aku patutnya dia beraya kat rumah 'cik Mori. tak pasti arrangement dia macamana). So, kalau ikut giliran.. aku pun sepatutnya beraya di Lembah (rumah mentua). Kalau betul2 macam gitu.. tentu 'cik Mori sedih. Sebab semua anak2 nya beraya di tempat lain. Untuk itu, aku ucapkan TERIMA KASIH pada keputusan cik puan kpp! 

Pagi, 17/11/2010 @ 6:30 pagi

"Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar"
"La ilaha illallahuwallahu akbar"
"Allahu akbar walilla ilham"
 
Pagi2 lagi aku dah bangun sebab aku dok expect yang sembahyang sunat hari raya haji akan bermula pada jam 8 pagi. Lepas mandi, bersiap2 dengan baju oren aku - siap bersamping, makan.. aku terus ke Masjid untuk sembahyang. Orang masih belum ramai lagi masa aku sampai. No wonder.. sembahyang di jadualkan pada 8:30 pagi. 

Lepas 'pesanan penaja' oleh nazir masjid.. sembahyang pun dimulakan. Agak berlainan dengan kelaziman nya dimana selalunya Imam akan memberikan sedikit panduan atau ulangkaji menerangkan kaedah2 bersembahyang raya. Tak kisah lah..

Selesai sembahyang disambung dengan khutbah. Seperti lazim nya, kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya, Nabi Allah Ismail di sampaikan.

Habis khutbah, aku pun berlalu balik ke rumah 'cik Mori..

bersambung..

2 ulasan:

ctpayong berkata...

bagi kak ct pulak, eid-dul-adha tahun ini tahun pertama tanpa ayah yg telah kembali ke rahmatullah pd 11 hari raya puasa yg lalu.

tak perasan airmata mengalir bila ingat padanya sewaktu belanja di pasar utk persedian buat raya semalam.

Pala Maldini berkata...

ctpayong : doa anak kepada orang tua nya lah yang paling mustajab..