04 November 2010

UDANG, SOTONG & IKAN

Lokasi : Pasar Malam

"Beli lauk sikit untuk masak2 seminggu ni. Semua dah habis kat rumah", sms daripada cik puan kpp

"OK", pendek je jawapan aku

Kebetulan petang tu adalah jadual untuk pasar malam. So, balik daripada kerja aku terus ke pasar malam. Lokasi nya dah berubah sedikit ke padang sebelah satu lagi yang tanah nya tak rata dan berbatu kelikil. Tempat biasa dah penuh dengan khemah - ada function gamaknya.

Aku ke bahagian jual barang2 basah di sebelah hujung dan tepi sekali daripada deretan 'kedai2' pasar malam tu. Ambil bakul dan mula memilih2 ikan, udang & sotong ala2 gaya professional. Macam lah aku ni pandai sangat nak pilih.. cheh!

Apa yang aku tau, kalau pilih ikan pastikan.. (1) mata nya tak merah macam orang hisap dadah, (2) perutnya tak terburai macam kena bom bukit kepong, (3) insangnya merah macam saga. Kalau udang pulak.. (1) baunya tidak busuk, (2) kepalanya masih kental melekat dan otaknya tidak terburai.

So, dengan gaya professional ala2 chef wan.. aku pun pilih dan punggai (punggai = masukkan, puggah) dalam bakul yang di sediakan. Udang, sotong dan ikan kerisi (yang warna merah jambu tu.. entah betul ke idak namanya). Siap semuanya aku minta brader ikan tu siang mana yang patut. Lepas timbang dan bayar, aku tunggu.

2 minit..

Alih2 datang seorang brader muda kat sebelah aku..

"Ikan saya tadi mana ?", tanya brader muda tu pada brader ikan

"Ikan apa tadi ?", tanya brader ikan

"IKAN CENCARU DENGAN IKAN KEMBUNG", suaranya agak meninggi seolah2 macam tak puas hati yang brader ikan tu yang tak ingat dia beli ikan apa

"SAYA DAH BAYAR TADI", tonasi yang sama seperti tadi. Macam ada yang terbuku di hati yang nak diluahkan - rasa tak puas hati, kot?

Brader ikan tu pun cari2 kat belakang dan bungkus kan. Masa nak bungkus tu, brader ikan tu letak kat atas timbang..

"7.45", jumlah harga kat total di penimbang tu membawa makna RM7.45 sen

"Aiks ?", kata brader muda tu sambil jarinya menunding ke arah harga di penimbang tu seolah2 mempertikaikan harga yang dia dah bayar tadi

Melihatkan kelakuan brader muda tu, aku pun kata..

"Bang, ini ikan dah siang", aku explain pada brader muda sebagai maksud memanglah sudah ringan.

Brader muda tu toleh kat aku dan berkata.. "Oooo.."

Dia ambil ikan dan terus berlalu..

Aku senyum


pesanan penaja : sabar itu sebahagian daripada iman..

4 ulasan:

MELAH berkata...

dah lama tak beli ikan. asek makan kat kedai je. hahaha.

Pala Maldini berkata...

lepas ni boleh la mula menyingsing lengan..

ctpayong berkata...

bukan dia sorang je beli ikan. bajet brader ikan tu ikan muka dia..kalau artist lain gak...

ishhh... kak ct...kak ct...mulut tu jaga sket.

sorry2

Pala Maldini berkata...

betul.. betul.. betul.. (gaya upin ipin)