12 November 2010

TERENGGANU TETAP JUARA... UPSR

10 tahun berturut-turut! berita harian online

Would you believed it! You had better believed it - Yes, Terengganu menjadi Negeri terbaik UPSR selama 10 tahun berturut! HEBAT!

Apa rahsia mereka ?
Pagi tadi, aku dengar mhi yang di hoskan oleh fidtri dan abby fana dan macam biasa abby dengan jenaka spontan nya menjawab soalan fidtri..

fidtri : "Terengganu berjaya mengekalkan kejayaan 10 tahun berturut2, apa rahsia mereka ?"

abby : "Saya rasa sebab orang Terengganu banyak makan ikan agaknya. So, kalau nak anak kita cemerlang makan lah ikan banyak2"

seraya kedua2 mereka tergelak dengan jenaka pagi abby tu..

ikan = protein, well mungkin juga ada kebenaran nya ??

btw, aku nak komen sikit pasal result UPSR tahun ini. 48,327 murid mendapat SEMUA A!

Dan, apa yang menyedihkan ialah.. tempat untuk kemasukan ke asrama penuh cuma ada sekitar 7000 sahaja. Mana yang 41,000 lagi nak pergi ? Apa jadi pula dengan yang dapat 4A dan sebagainya ?

Seingat aku, masa aku ambil peperiksaan setaraf UPSR dulu.. hanya ada 7 orang sahaja satu Malaysia yang dapat semua A. (Peperiksaan Penilaian darjah 5 - Ye! memang aku dah tua). Siap gambar dan nama mereka boleh di cetak di dada akhbar dan semestinya ibu bapa diorang akan kembang semangkuk. So, boleh lah frame keratan akhbar tersebut.

Tapi, kalau dah 48,327 orang.. jangan kan nak cetak gambar, nak tulis nama satu2 pun belum tentu muat satu muka akhbar tersebut!

Dahsyat betul la sekarang ni. Sungguh berbeza dan sudah jauh rupanya taraf pemikiran serta keboleh-menjawab-peperiksaan murid2 sekarang berbanding zaman aku suatu masa dulu.

Anyway, aku bukan nak mempersoalkan kejayaan murid2 tu semua, cuma aku rasa sudah masanya standard pembelajaran hari ini di NAIK kan ke tahap lebih tinggi bagi memenuhi tahap pemikiran dan kebolehan murid2 sekarang selaras dengan peredaran zaman.

TAHNIAH! sekali lagi..


nota : anak ex-bos aku dapat 5A..

Tiada ulasan: