22 November 2010

BAJU MELAYU.. DI PAGI RAYA

"Takkan Melayu Hilang Di Dunia", Hang Tuah


 
Pagi2 raya aku dah bersiap2 untuk ke Masjid macam cerita di episod 1, 2 & 3.

Macam lazimnya aku akan mengenakan Baju Melayu siap bersamping dan bersongkok lengkap. Kalau boleh dengan keris sekali aku nak selitkan.. tapi, takut pula cik puan kpp ingat aku nak gi menikah.. kah kah kah

Ok, ini yang aku cerita adalah cerita pagi raya.. bukan nya pagi isnin atau selasa ataupun nak pergi sembahyang jumaat. So, what did you expect ? Aku sebagai orang melayu, sudah tentulah meng-andai-kan yang ramai orang melayu yang sebangsa dengan aku ni berbangga dengan memakai pakaian tradisi melayu ini terutamanya di pagi hari raya ini.

To my surprised, tak ramai pun yang mengenakan pakaian sepasang lengkap baju melayu daripada hujung rambut ke hujung kaki. Aku toleh kiri, aku toleh kanan.. rata2 yang hadir ke masjid pada pagi raya itu kebanyakkan nya hanya menggayakan.. Baju Melayu dan Kain pelikat sahaja.

Mungkin korang akan kata, "Alah.. orang tua2 memang suka berpakaian macam gitu"

Ok, ikut selera masing2 lah. Tapi, kalau yang tua tidak menunjukkan sifat menghargai pakaian melayu.. macamana orang muda (macam aku... ehem!) nak meneruskan kesinambungan pemakaian baju melayu ? Aku tengok, bukan sekadar orang2 tua sahaja.. yang muda2 pun sudah berjangkit penyakit yang sama. Apa yang lebih parah, ada yang hanya memakai t-shirt belia 4B! (ok, ini adalah retorik.. sebenarnya, diorang pakai t-shirt belang2 biasa je)

Kita bercerita tentang HARI RAYA.. bukan nya hari2 biasa. Dan, bila lagi kalau nak menggayakan Baju melayu lengkap bersamping kalau tidak hari raya ? Takkan nak pakai masa akad nikah sahaja ? Itupun, pakaian sewa..

Ini lah yang menjadi dilema kepada aku kenapa orang melayu sendiri 'MALU' nak berpakaian baju melayu lengkap, sedangkan mereka mengaku yang mereka itu MELAYU.

"Eh, bukan.. aku BUGIS!"

"Aku ni JAWA, ok"

"Aku orang BANJAR la"

Well.. whatever!

Mungkin benar kata Tun Mahathir.. "MELAYU MUDAH LUPA"

Jangan sampai nanti "Takkan" hilang terus daripada kata2 Hang Tuah diatas..

3 ulasan:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

bukan kata baju melayu, baju kurung pon orng dah jarang pakai termasuk GKSB sendiri huhuhu

**pstt GKSB cadangkan letak shoutmix senang org nak tinggalkan jejak kat blog ni

LATEST ENTRY

@RASA MACAM NAK LARI BOGEL? KAU MAMPU?

ardinihumaira berkata...

dni jarang pakai baju lain selain baju kurung.. tak caya leh tengok kat blog... heee... pasalnya... tak ado sangat baju lain... ayah marah kalau pakai baju t shirt. kalau pakai pun blouse je... mak duk jahitkan dni baju kurung ;p pakai ajola

Pala Maldini berkata...

GKSB : Camne nak jadi "Gadis Melayu Terakhir" ? :-P

btw, thanks for the tips on shoutmix.. tapi, aku tak pandai la


dni : hehe.. baru ayu sikit berbaju kurung..