12 November 2010

FORCE RANKING PUNYA HAL..

Aku tak tau samada korang pernah dengar atau tidak perkataan "Force Ranking" yang digunakan dalam staff performance evaluation. "Force Ranking" ini adalah macam kuasa "Veto" yang digunakan oleh kuasa2 besar dalam PBB untuk membatalkan usul.

Dahsyat kan ? Power tak power nya kuasa yang di berikan untuk menentukan nasib dan performance seseorang. 

"Force Ranking" = Performance level seseorang staf itu di turunkan daripada level yang dia dapat hasil daripada kiraan markah yang di kumpul berdasarkan "KPI" yang telah di tetapkan. Normally, "Force Ranking" ni di gunakan untuk menolak performance level staf tersebut ke tangga bawah - "Under Perform"  - tanpa mengambil-kira pencapaian yang sebenar. Kiranya macam "Kambing Hitam" la (@ scapegoat) sekiranya tidak digunakan pada staff yang betul2 deserved to be labelled as "Under Perform"

Alkisah, seorang staff aku telah di "Force Ranking" untuk performance tahun lepas dan yang sedih nya.. none of us yang tahu pasal hal ini. Tau2 je staf aku tu dah dipanggil untuk di "Motivasi" kan dan di "paksa-rela" masuk ke dalam EPE Program - Employee Performance Enhancement.

Siap kena buat "Performance Monitoring" la.. set "KPI" la.. macam2 hal. Pagi tadi, aku di "summon" ke EPE Performance Review Session menghadap HR dan konco2nya. Apalagi.. di kesempatan tu aku bedal la cukup2 dengan kaedah system yang tidak "adil" ini. Dan, aku cadangkan untuk "Boss" yang menggunakan kuasa "Force Ranking" itu hendak lah explain kepada staff yang menjadi "mangsa" supaya "Boss" itu ambil tanggungjawab daripada akibat yang telah beliau putuskan. 

In other word, jangan baling batu sembunyi tangan. Sebab consequences nya amat lah dahsyat dimana staff tersebut akan mempunyai rekod buruk, tidak dapat pelarasan/kenaikan gaji dan tidak dapat bonus!
 
Dipendek kan cerita, semua dah settle dan by the word of the the "Industrial Relation" officer tu.. staf aku tu akan di "release" kan daripada program tersebut. Thank God!

Its a new experience untuk aku and a lesson to be learned.

5 ulasan:

Siti Noor Aminah berkata...

my company takde pun menatang2 ni sume.

Pala Maldini berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Pala Maldini berkata...

gadis comel : seronok la.. boleh semua merasa bonus.. kot?

Greenlava berkata...

Kuasa veto ni patut dihapuskan, walau dalam bentuk apa sekalipun.

wahida berkata...

uik...macam takut lak dgr kaedah mcm ni..ada jugak yer...hrmmmm..
anyway, dah follow, kalau sudi follow me back k...