26 Oktober 2010

KRITIK FILEM - JPBC 2

JANGAN PANDANG BELAKANG CONGKAK 2


image : www.budiey.com


Ringkasan cerita :

Dalam JPBC yang lalu, Mazlan Pet Pet (Punai) & Cat Farish (Asmat) telah berjaya dipulihkan oleh Azlee Senario (Pak Mor). Walaubagaimanapun, Azlee Senario (Pak Mor) sebenarnya berpakat dengan Lisa Surihani (Mustika) untuk membolot harta2 & saka2 Pi'e (Pak Sudir). Disamping mahu berkekalan muda dengan munggunakan saka2 Pi'e (Pak Sudir). Mereka telah mengenakan 'ilmu' pada kedua2 cucu Pi'e (Pak Sudir).

Mazlan Pet Pet (Punai) & Asmat (Cat Farish) telah berjumpa dengan macam2 bomoh namun masih tidak berjaya memulihkan diri mereka. Akhirnya, mereka di arahkan mencari Bob KU2 (Wak Ketari) yang tinggal di utara bagi membantu mereka. Bob KU2 (Wak Ketari) ada seorang anak yang jelita bernama Nora Danish (Seha).

Di rumah Bob KU2 (Wak Ketari), Mazlan Pet Pet (Punai) & Cat Farish (Asmat) telah menuntut ilmu perbomohan daripada Bob KU2 (Wak Ketari). Bermacam2 ragam yang berlaku semasa mereka menuntut ilmu perbomohan tersebut. Disamping kedua2 nya cuba memikat anak Bob KU2 (Wak Ketari) yang jelita itu, Nora Danish (Seha).

Pertarungan akhir di antara Mazlan Pet Pet (Punai) & Cat Farish (Asmat) dengan Azlee Senario (Pak Mor) & Lisa Surihani (Mustika) berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Mazlan Pet Pet (Punai) & Cat Farish (Asmat).

Tamat

***

Puji2an :

1) Lakonan Bob KU2 sebagai Wak Ketari sangat baik dan berkesan


Kritikan :

1) Pada mula cerita, Lisa Surihani (Mustika) menggunakan kata ganti nama "Saya", namun di kemudian cerita kata ganti nama tersebut telah bertukar kepada "Aku". Masalah skrip ke ?

2) Rantai hip-hop besar Cat Farish (Asmat) kerap kali bertukar2 warna. Kadang2 "Emas", kadang2 "Perak" warnanya. Lari prop.. kot ?

3) Mazlan Pet Pet (Punai) berdialog dengan kaedah menjerit agaknya. Suaranya selalu over the top tak kira situasi. Terlalu nak kelakar sangat kah ?

4) Lokasi sungai yang sama di ulangi sedangkan kedua2 tempat itu sepatutnya sangat jauh. Scene pertama (di Kuala Lumpur) semasa Mazlan Pet Pet (Punai) & Cat Farish (Asmat) mandi bunga semasa jumpa bomoh. Scene kedua (di Utara), semasa Mazlan Pet Pet (Punai) duduk bertapa di batu besar di tengah2 sungai. Lokasinya sama. At least, ambil lah angle berlainan..

5) Terdapat unsur2 filem P. Ramlee (Pendekar Bujang Lapuk - PBL) semasa sessi pembelajaran ilmu perbomohan dimana dikehendaki bertapa. Dalam PBL - rumah kosong, perigi buta, kubur orang mati dibunuh. Dalam filem ini, rumah kosong dan di atas batu besar di sungai. Dan, ada jelmaan hantu yang cuba mengganggu. Typikal..

6) Babak hantu enter-frame di rumah dimana konon2nya hantu daripada cerita JPBC ter enter-frame ke dalam JPBC2 (kes hantu keluar salah cerita..) kelihatan tidak cerdik dan lakonan hantu2nya kaku. Ini scene tangkap muat.. haram tak kelakar

7) Dalam filem ini, daya tarikan 'sensuality' Nora Danish di ekspoiltasikan. Contohnya, berpakaian ala jawa yang kebanyakkannya adalah gaya 'berkemban' ketat & babak mandi berkemban di sungai yang entah apa motifnya (macam gaya iklan shampoo pun ada..) yang menampak kan kulitnya yang putih gebu tu.

8) Watak Lisa Surihani sebagai bomoh jahat pun entah apa2 tah. Dan obviously, she's not suitable for the role..

9) Mazlan Pet Pet masih terpenjara dengan gaya Tomoi Thailand nya dan bahasa Thai yang ntah apa2 biji butir nya. Gaya tu dah banyak kali guna.. tukar la gaya lain pulak

10) Aku dapat rasakan MetroWealth masih tercari2 pakar CGI untuk membantu mereka dalam pembikinan filem2 yang memerlukan CGI yang power seperti mana KRU punya filem. Sebab unsur2 effect-kesan-khas (ada kot?) dalam cerita ni adalah sampah! So, kalau korang terror.. boleh la apply.

Itu je yang aku murah hati nak kritik..

In the end, aku tak berapa enjoy dengan cerita ni. Satu - mungkin sebab penonton tak ramai (dah hujung2 siaran wayang) menyebabkan suasana kurang gegak gempita, kedua - haram tak kelakar. And, they dare to call this filem.. KOMEDI seram ??!

Seingat aku, hanya sekali aku tergelak (lupa scene mana) dan lain2 tu setakat menyonketkan hujung bibir je..

Kepada Ahmad Idham & David Teoh.. Cuba lagi! belum cukup baik..


p/s : plisss lah !!

Disclaimer : Aku bukan pengkritik professional yang berlatar belakang kan ilmu perfileman. Semua kritikan adalah daripada pandangan mata kasar aku dan gerak hati aku sebagai peminat filem.

4 ulasan:

Siti Noor Aminah berkata...

haha. dah lama tak tengok wayang. cerita melayu yg sy penah tengok, buli balik. memang best.

Pala Maldini berkata...

sekali sekala kena lah sokong filem melayu.. kalau idak, sapa pulak nak nengok..

(actually aku gi nengok sebab bosan & nak kill some time)

ibunurin berkata...

ala...seksi meksi tu biasa la...tarikan untuk orang menonton filem tu...

Pala Maldini berkata...

tergoda dan ter'seksa' I tau..