12 Oktober 2010

TENTANG BETIK

Latar belakang kisah Tentang Betik :

Seumur hidup aku, tak pernah aku menanam sebatang pokok buah2an pun. Paling hampir ialah tanam pokok ubi masa umur aku 12 tahun. Fast forward 23 years, kebetulan jiran sebelah rumah aku jenis orang yang suka bercucuk tanam. Walaupun tanah belakang rumah tu hanya sekangkang kera, tapi beliau masih gigih menanam pelbagai jenis tanaman. Antaranya pisang, terung, kacang botol, ribena dan beberapa jenis tanaman lagi. Di depan rumah pula ada sebatang pokok betik yang tumbuh segar dengan batang pokoknya yang mantap!

Aku jadi teruja bila nengok pokok betik nya yang mantap tu. Kalau nak dibandingkan dengan kebiasaan pokok2 betik yang aku jumpa, batang pokoknya boleh dikatakan 2 kali ganda besar. Dan, apa yang lebih penting.. berbuah dengan lebat. Bertitik tolak daripada itu, aku pun beriya2 untuk menanam pokok betik juga...

***

Beberapa bulan yang lalu aku ada menanam pokok betik di depan rumah. Anak pokoknya aku beli di Pasar Malam - masa tu tingginya dah lebih kurang satu kaki. Pada mula nya almost hari2 aku siram. Kebetulan pulak paip air memang dekat sangat. Setiap pagi sebelum gi kerja, aku akan siram dulu.. kalau tak sempat, balik kerja aku pastikan ia di siram. Begitu lah semangatnya aku dalam operasi menanam pokok betik tu.

Tak cukup dengan siram air, aku gi pulak beli baja buatan - satu kampit warna hijau (untuk tumbesaran), satu kampit warna biru (untuk galakkan pertumbuhan buah). Setiap dua minggu aku make sure yang aku akan gemburkan tanah di sekeliling nya dan taburkan baja. Rutin tersebut di ulangi dengan penuh dedikasi sepanjang beberapa bulan yang lepas (walaupun, sekali sekala terbabas juga).

Dan, hasilnya..


Nurin hana menunjuk kearah buah betik yang dah masak


close-up buah betik


Inilah hasil tangan aku yang pertama. Buah betik pertama yang dah masak tu.. cepat2 aku petik dan simpan di dalam rumah sebelum di tebuk burung atau di 'kidnap' oleh orang lain. Tengok lah betapa happy nya Nurin hana jadi model depan pokok betik yang aku tanam tu. Kadang2 Nurin hana jadi pengganti tolong siram pokok tersebut. So, in other words.. ini lah air tangan kami !

Alhamdulillah, berjaya juga aku menanam sebatang pokok yang menghasilkan buah. Terubat sikit kekecewaan aku dengan pokok Mangga Harum Manis yang aku tanam belakang rumah yang umur nya sudah sebaya dengan Nurin hana.. tapi, masih tidak menunjukkan tanda2 untuk memutik kan buah :-(

Anyway, bila dah masak ranum dan ready untuk dimakan nanti.. aku akan buat entry lain. Untuk masa ini aku just enjoy yang aku berjaya menanam sebatang pokok yang boleh mengeluarkan buah !!

Excited gila!


p/s : aku teringin nak tanam durian, tapi...

1 ulasan:

hamzah ian berkata...

jeruk betik best jgk