09 Oktober 2010

TEMPERATURE NAIK LAGI..

On the way ke rumah 'cik Mori, temperature kereta merah aku tu naik lagi melebihi separuh (kurang daripada separuh adalah keadaan normal). Tapi, kali ni aku tak berapa gelabah berbanding masa aku tersangkut kat tol LDP on the way nak main futsal dulu. klik sini. Sebabnya, jalan ni adalah familiar kepada aku dan juga tidak jammed.


temperature gauge lebih dari separuh = danger !


Mujur juga lah aku 'terperasan' yang jarum temperature gauge tu dah lebih separuh. Dan, automatically aku suspek yang air dalam tangki sudah kering.

Dengan tenang aku berhentikan kereta kat tepi jalan dan buka hood enjin. Bila aku buka tangki air.. emm.. sah KOSONG !!!

Aku ambil air spare daripada bonet belakang dan tambah dalam tangki air tersebut. Kali ini aku tak buka penutup radiator sebab aku konfiden boleh sampai rumah 'cik Mori dengan tambahan bekalan air dalam tangki air tu. Kat rumah 'cik Mori nanti aku kerja kan lah..

Aku tutup semuanya dan jalan terus sampai ke rumah 'cik Mori. Mati kan enjin dan mula meng-operate radiator yang panas gila tu. Aku ambil towel dan buka penutup radiator - seperti yang di jangka kan air memancut2 keluar daripada radiator yang panas tu. Panas dan 'berkarat' warna nya. Maklum la, kereta dah lama. Aku biar 30 saat untuk cool down dan tuang air directly into the radiator - membuak2 kepanasan.

Bila semua dah siap, aku tutup dan teruskan perjalanan membawa 'cik Mori ke hospital untuk temujanji dengan doktor.

Aku lega walaupun dah lama bawa kereta, aku tak lalai untuk sentiasa memerhatikan segala gauge yang ada di depan aku tu.

Kata orang.. prihatin kepada persekitaran.



p/s : ada bocor kot.. asyik air kering jer. Emm.. duit lagi!
p/s2 : Apa akan jadi kalau kereta overheat ?

2 ulasan:

mastura rosni berkata...

tak citer pun....
takut kena 'leter' lagi ker....heh..heh...

Pala Maldini berkata...

:-p