17 Oktober 2010

KECUAIAN YANG HAMPIR MEMBAWA 'PADAH'

Semalam pagi aku gi bersarapan di restoran mamak dekat2 sini sebab cik puan kpp 'kemaruk' nak makan tosai masalla. Kebetulan Nurin hana pula macam ala2 nak demam, so sekaligus kami pergi ke klinik.

Habis urusan di klinik, aku pun ke restoran mamak yang berhampiran dengan klinik tersebut.

"Jom duduk tempat lain, sini dekat dengan kawasan orang hisap rokok", cik puan kpp mengajak berpindah tempat duduk. Kebetulan pula aku pun masih batuk2 natijah daripada demam 2 hari lepas yang masih tak kebah (kebah = baik, sihat).

"Jom la. Gi dulu", kata aku

Cik puan kpp pun berpindah dan bawa Nurin hana sekali. Aku yang tak larat dengan penangan demam yang masih tak kebah follow kat belakang. Sampai kat meja yang di tuju, tiba2..

"Bang..", terdengar satu suara garau daripada belakang aku

Aku toleh. Ada seorang remaja berumur mungkin belasan tahun menghampiri aku sambil menghulurkan sesuatu.

"Bang.. ini abang punya. Terjatuh tadi", seraya dia menghulurkan WALLET aku yang entah bila terjatuhnya.

"Terima kasih", aku balas bersopan dan budak remaja tu pun berlalu ke tempat duduk dia semula. Sambung borak rancak dengan kawan2 dia.

"Lalai nya aku !!", aku kata dalam hati

WALLET aku tu terjatuh sebab aku letakkan dalam poket seluar 'track suit' aku di bahagian sisi yang tidak ber-zip. Dan, tidak dimasukkan dalam2. So, bila aku bangun.. terjatuh la.

Mujurlah dapat pada orang yang baik hati macam budak remaja tu. Kalau dapat kat orang lain yang tak berapa nak baik hati.. sure dah 'selamat' WALLET aku tu di tong-sampah-kan dengan isi2 nya sudah 'selamat' jadi habuan nya.

Aku memang lalai betul la. Kalau idak, naya je nak kena settlekan macam2 report sebab macam2 ada dalam WALLET aku tu - termasuk lah MC hari jumaat lepas.

Aku doakan budak remaja tu dimurahkan rezekinya oleh Allah atas ke ikhlasan hati dan bantuan dia kepada aku. Mudah2an ramai orang yang macam gini..



p/s : bila badan tak sihat.. aku memang akan extra lalai..

2 ulasan:

segitujuh berkata...

itu balasan atas kebaikan yang anda lakukan satu masa dulu (yang mana satu, wallahua'lam)

Pala Maldini berkata...

mudah2an..