28 Oktober 2010

JOM MAKAN2 - RED WOK

RED WOK, BANGI (KAJANG IMPIAN)

Sila google sendiri untuk lokasi ye..

Red Wok ni adalah kedai makanan Cina Muslim HALAL. Cik puan kpp jumpa mana tah.. ntah sapa punya blog yang cik puan kpp baca dan selanjutnya sudah jadi sejarah..

Masuk kali ini sebenarnya sudah 3 kali dalam tempoh 2 minggu aku gi makan di Red Wok ni. Suasana dalam kedai sangat sangat selesa dan kelihatan agak eksklusif (maklum la.. kereta yang datang pun boleh tahan jenama dan besar nya).

Tempat ni ada tawarkan dua sistem; satu - steamboat stail, kedua - ala-carte stail. Steamboat pulak ada dua jenis; satu - steamboat, kedua - korean stail. Makna Korean stail ialah yang ada portion boleh bakar tu. Kiranya, steamboat boleh.. bakar pun boleh.



Ok, tak yah cerita banyak. Mari kita tengok apa menu yang cik puan kpp pesan.. dan, aku tolong perabihkan!

Satu : Siakap masak stim limau



Ikan siakap di masak stim dan di rencahkan dengan gaulan cili merah, cili hijau, bawang. 'Hiasan'2 nya pula di letakkan salad dan peria. Di hangatkan dengan api yang masih membakar dibawah bekasnya yang menambahkan suhu kepanasannya.

Kuah nya masam dan pedas - PEDAS (huruf besar) tapi SEDAP! (hurup besar juga). Kalau aku dan cik puan kpp makan.. memang sah tinggal kepala dan tulang sahaja

Harga : ikut pasaran


Dua : Butter prawn



Udang saiz sederhana di goreng dan di letakkan 'sarang' butter & telur pada nya. Aku tak tau actually macamana cara membuatnya tapi the verdict is SEDAP! - this is a must try

Harga : small size RM10 ringgit - sangat berbaloi. tengok je la kuantiti udang nya..


Tiga : Sotong black pepper sauce



Sotong digoreng dengan tepung tapi tidak garing. Di cecah dengan sauce black pepper yang rasanya sedikit masam.

Harga : small size RM10 ke.. RM8 ke..


Empat : Asparagus goreng



Asparagus di goreng 'kosong' dan di served sedikit 'crunchy'.

Harga : lupa la..


Lima : Air Serai suam



Serai yang di blend (agaknya) dan di tambah air serta gula. Err.. kureng! walaupun ada gambar chef recommended di sebelahnya. Mungkin sebab aku order suam.. tu pasal tak sedap. Apa ke hal yang aku gi minum serai ?!!

Memang marvellous dan berpeluh2 makan. Yang penting.. SEDAP! err.. kecuali air serai. Itu lah akibatnya kalau terlampau nak try sangat..

Aku dengan cik puan kpp makan makanan di Red Wok, Nurin hana pula aku 'sogok' dengan bubur McD dan Happy Meal McD. Sebab Nurin hana kalau makan nasi.. memang lah sangat liat. Dia dah kenyang makan di school (nursery) yang biasanya time petang ada makan bihun (favourite dia!) atau mee.

Overall, aku bagi a BIG THUMBS UP !! for Red Wok ni.. especially the Butter Prawn..

Gi la try..


p/s : next nak try kerapu cili atau salted beef pulak kot..

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Q: how much do u spend for all the laukss?

ardinihumaira berkata...

nyummmmsss!
sedapnya! teringin pula dni nak cuba ;)

Pala Maldini berkata...

ray : RM87