19 Oktober 2010

ANI SUP UTARA - SET NASI & SUP DAGING

kiosk ani sup utara @ bangunan MARA, KL


Ani Sup Utara mungkin tidak asing lagi kepada pengemar2 makanan yang berasaskan sup terutamanya di sekitar bangunan MARA, Ampang Waterfront dan Putrajaya Presint Diplomatik.

Aku secara personal memang megemari makanan berasaskan sup di Ani Sup Utara. Menu yang aku acapkali order ialah Set Makanan (Sup Daging) yang membawa maksud seperti gambar dibawah :


set makanan (sup daging)


Nasi putih, telur masin, sambal belacan (extra HOT!), Sup daging + cili kicap. Dan air pilihan aku ialah Teh-O-Ais (air order lain). Tapi, dalam gambar di atas air tu ialah air Teh-O-Limau-panas memandangkan masa aku gi makan tempohari demam & batuk masih belum baik lagi. Terpaksa la order air panas.

Ketiga2 lokasi Ani Sup Utara yang aku sebutkan kat atas tu ialah tempat2 yang aku pernah pergi. Obviously, rasanya memang sama menandakan kualiti makanan nya di jaga dan ada standard yang tersendiri.

Walaumacamanapun, the one place yang aku suka ialah Ani Sup Utara kiosk di bangunan MARA, KL. Sebab pada aku, cik kak yang serve makanan di situ tak lokek (lokek = kedekut, berkira) dengan jumlah daging yang dimasukkan kedalam sup berkenaan. Ini tak de main timbang2 ye.. semua nya mengikut citarasa dan 'kesedapan' cik kak tukang serve tu memasukkan daging kedalam mangkuk sup.

Semua makanan nya adalah berasaskan sup. Sebut je apa yang korang ndak.. meehoon, mee, nasi, bubur.. sup daging, perut, limpa, ayam.. hatta sup Gearbox pun ada dalam menu. Tapi awas, sup gearbox tu bersesuaian lah dengan nilainya (dalam menu di tulis RM15-RM40). Adik aku pernah beli.. harganya RM25.

Aku suka kan Sup di Ani Sup Utara kerana pada aku, dari segi rasanya, inilah yang di namakan SUP. Berbeza dengan kebanyakkan kedai2 makan yang mana sup yang di sediakan adalah ala2 Thai yang rasanya masam. Kalau nak pedas, tambah lah cili kicap banyak2. Kalau tak cukup pedas, makan aje sambal belacan yang biasanya di letakkan di atas timun tu. Memang berasap!

Kalau makan waktu tengahari, sure berpeluh segalanya. Tak payah nak gi jogging2 segala bagai.

Oleh itu, aku highly recommended for korang to check it out dan try it out.



p/s : lapar la pulak rasa..

4 ulasan:

Unknown berkata...

ada nampak ani sup utara kat ipoh ni tapi belum try lagi, ramai cakap sedap, wajib mencuba :)

ibunurin berkata...

bila nak belanja kitorang makan sini?

Pala Maldini berkata...

Ieda : Wajib!

Pala Maldini berkata...

untuk pengomen baju merah ..

:-P