09 Mac 2011

BELI DULU, ESOK BAYAR...

Pagi2 on the way ke ofis, aku biasanya singgah gi beli sarapan dulu. Ianya samada Sausage MacMuffin with egg atau Nasi lemak lauk kerang dan telur goreng. So, pagi tadi aku teringin nak makan nasi lemak. Aku pun singgah kat kedai makcik jual nasi lemak yang ada berdekatan ofis.

"Nak apa dik ?", tanya makcik nasi lemak

"Nasi lemak.. lauk kerang dan telur goreng", kata aku

Makcik nasi lemak tu pun bungkus kan aku punya order. Sementara itu, ada seorang minah berbaju kurung ni tengah membungkus kuih donut dalam plastik. Aku perhatikan saja...

"Berapa kak ?", tanya minah berbaju kurung tu pada makcik nasi lemak

"Seringgit dua puluh sen", kata makcik nasi lemak

Seraya itu, minah berbaju kurung tu hulur duit note RM5 + duit syilling 20 sen untuk tujuan mudah kira.

"Duit RM1 tak ada ke ?", makcik nasi lemak tanya minah berbaju kurung tu

"Tak ada lah kak", jawab minah berbaju kurung

"Tak apa lah.. ESOK BAYAR", kata makcik nasi lemak. Mungkin sebab tak cukup duit RM1 untuk pulang baki.

(hurup besar bukan makna makcik nasi lemak tu marah.. tapi, saja aku nak highlightkan perkataan tersebut)

Minah berbaju kurung tu dengan muka konfius dan terus berlalu bersama2 donutnya.

***

ESOK BAYAR ? confident betul makcik tu yang esok masih ada untuk kedua2 mereka - makcik & minah berbaju kurung. 

Apa jadi kalau tiba2 salah seorang tidak kembali lagi (selama2nya) untuk melunas kan hutang RM1.20 tersebut ? (na'uzibillah). Aku pun kadang2 pernah juga berada dalam situasi ini. Serba salah dibuat nya. Kalau betul2 tak ada duit kecil macamana ?

Selalunya, aku lebih rela kalau letak balik (tak jadi beli) barang2 yang dalam situasi "ESOK BAYAR" ni daripada aku ambil dan entah dapat ke idak nya aku nak bayar kemudian nanti. Ajal maut ni kita tak tahu..

Pengakhiran cerita aku kat atas tadi, minah baju kurung tu gi minta kat suami dia yang memang tengah parking berdekatan untuk bayar.. so, takde lah kes "ESOK BAYAR"

Sekian

9 ulasan:

- GC - berkata...

kalo aku, tak letak balik makanan tu bang. sebab dia dh bungkus, kesian lak. mgkin aku pergi cari duit kecik n bayar jugak. kalo tmpt tu biasa aku dtg, esoknya aku pastikan aku bayar.

Heidi Shafiq berkata...

aku mmg puji peniaga yg ade sifat mcm ni.. ikhlas..

bab kite yg nk kene byr tu dh mmg tggjwb kite la.. tp hati yg nak merelakan tidak menerima duit tu sgt2 terpuji.. :)

aDieyZa berkata...

bab hutang2 ni mmg bahaya.. lagi2 kalau hutang berkaitan beli makanan yg akan jadi darah daging kita sendiri.. sebab takut kita terlupa nak bayar.. so kenalah sentiasa beringat2..

ctpayong berkata...

situasi 1 : mungkin memang betol duit tukat tak ada.

stuasi 2 : kalau dah hampir habis nasik lemak mak cik tu masih kata takde duit tukar bererti mmg dia sudah untung besar dan mmg dia niat bersedekah le tu...RM1.20.

hangen kalau berniaga sudah hampir habis tapi selalu cakap ngan pelangga.."duet kecil takde ke?"

dlm hati : kalau ada buat hape aku keluar duit besar...RM10 tu besar ke?

perhatian : peniaga cina hampir tiada begitu.

Syigim berkata...

rindunya nak beli nasi lemak tepi jalan!!!!!!!

adoi.

kat giant puchong ade makcik jual nasi lemak seringgit je siap telur n sayur kacang panjang lagi. (xtau la kalo dah naik harga) sedap gile plak tu sambal ikan bilis petai dia!

wahida berkata...

itulah masalah peniaga melayu...tun mahathir pernah ckp, utk berjaya dlm berniaga, x kira berniaga kecil2an sekali pun, sediakan lah duit kecik...kerana dari duit kecik tu yg membawa kepada duit besar...

aku ingat kata2 dia sampai sekarang..

Hanis Azla berkata...

klu saya pulak klu setakat beza 2,3 ringgit saya tinggal aje dulu duit saya kat situ.. esok ada rezeki ambil balik.. klu tak diri sendiri dah anggap kira halal.. sebab orang berhutang kat kita kita boleh halalkan.. klu kita berhutang kat orang susah juga nak minta org halalkan.. tp selalunya mmg stand by duit kecil siap2.. tp klu dalam wallet cuma ada note 50 mmg tak berani singgah.. sbb nnt takut hati ni berat pula nak halalkan.. he..he..

BAKAWALI berkata...

nana pernah gak..bungkus mknan kat kedai..nak bayar guna RM50..abg tu lum ada duit kecik..dia ckp esok bayar...(abg tu memng kenal nana pun) keja satu bangunan gak... tapi bila makn makanan lum bayar...rasa lain..tak habis mkn pun..esok pagi2 nana bayar...heheh

BAKAWALI berkata...

nana pernah gak..bungkus mknan kat kedai..nak bayar guna RM50..abg tu lum ada duit kecik..dia ckp esok bayar...(abg tu memng kenal nana pun) keja satu bangunan gak... tapi bila makn makanan lum bayar...rasa lain..tak habis mkn pun..esok pagi2 nana bayar...heheh