24 Mei 2011

VISI - DI SINI SEGALANYA BERMULA


 1998 - masa ekonomi merudum, masa tu lah aku pulak habis belajar. Market pekerjaan pula sangat teruk dan competition adalah sangat sengit. Those yang baru habis belajar nak kena compete pula dengan those yang kena retrenchment dan those yang sudah setahun mengganggur di sebabkan krisis ekonomi yang sebenarnya bermula setahun sebelum itu. Keadaan masa itu di burukkan lagi dengan pemecatan TPM pada masa itu dan macam2 kekecohan yang berlaku.

Berkoyan2 resume aku hantar. Siap dengan gambar yang di cuci. Semua jenis surat khabar aku baca dan ruangan paling diminati sudah tentunya ruangan kerja kosong. Aku masih ingat lagi masa tu ada satu surat khabar warna kuning yang khas untuk iklan2 kerja kosong sahaja... aku dah lupa namanya. Surat khabar itu memang aku tak miss beli setiap hari. Tak cukup dengan surat khabar, aku cari pula di internet. Masa itu, Jobstreet.com baru nak bertatih.. bukan macam sekarang sudah tersenarai di papan Bursa Malaysia. Aku tidak percaya dengan resume submission thru the internet. Semua resume aku hantar by pos. Orang kata, kalau kita tunjukkan effort mungkin nasib akan menyebelahi kita.

Dalam berkoyan2 resume yang aku hantar tu, cuma dalam 6 kampeni sahaja yang panggil interview (berlainan masa). Dan, salah satu daripadanya ialah VISI (nama syarikat).

This is actually a small bumiputera company dan nothing much info could be found about them on the internet. Aku pergi interview atas dasar "gamble" dan macam "orang buta". Tak ada satu benda pun pasal kampeni tu yang aku tahu!

INTERVIEW

Macam biasa adat pergi interview (rujuk tips ini), aku suka berbaju putih (paling tidak warna kuning cair), berseluar hitam dan berkasut kulit hitam. Kampeni tersebut letaknya di Shah Alam dan di deretan rumah kedai 3 tingkat. Semua pekerjanya melayu kecuali driver & head of technical dept.

Masuk sahaja ke bilik interview... interviewer tanya soalan2 lazim. Aku jawab se-simple yang mungkin. Kemudian tiba soalan2 technical. Berbeza dengan interview2 sebelum nya, kali ini interviewer tunjukkan aku beberapa pcb board dan tanya apa kah benda tersebut. Panik kejap aku.

Bila aku belek2... aku nampak beberapa "marking" pada pcb board tu yang memberikan aku clue2 yang berkenaan. Contohnya : "+5V", "GND", "i/o", "cache" dan sebagainya. Oleh itu, berjaya lah aku menjawab dengan cemerlang.. cuma salah satu sahaja.

Possibly, due to my "outstanding" answer dan juga my "impressive university name" in my resume... aku telah di terima kerja di VISI. Tahniah! 

30/11/1998 - bermula lah kerjaya professional aku di VISI di bahagian technical.

Macam yang aku terangkan tadi, kampeni ini kecil sahaja.. dan, the interviewer was actually the MD of the company merangkap owner. Walaupun, gaji yang di tawarkan sangat kecil berbanding dengan kawan2 aku yang lain (yang mendapat tawaran kerja di kampeni2 lain).. aku terima juga sebagai my starting point. 

***

Itu adalah cerita berbelas tahun lepas. Nak di jadikan cerita, aku ada meeting di sekitar Kelana Jaya. Bila dah hampir dengan Shah Alam tu, tergerak pula hati aku untuk pergi meninjau2 ofis lama. Apa cerita mereka agaknya ?

Aku tau yang pekerja2 lama di syarikat tersebut sudah pun tiada. Mungkin MD nya sahaja yang masih sama. Lagipun, aku tidak lah bercadang untuk pergi ke ofis bertanya khabar. Hanya sekadar untuk melihat daripada luar dan berpuashati sekiranya syarikat tersebut masih disitu (atau mungkin sudah berkembang).

Bila aku sampai, the building is still there exactly the same the way during I left. But, on that day... pintu utamanya tidak dibuka. Cuti kah ?

Selepas ber-flash back dalam 10-15 minit mengenangkan gelak tawa suka duka di ofis tersebut, aku pun teruskan perjalanan pulang dengan kenangan2 lama.

***

I will forever be thankful to VISI sebab membuka lembaran baru untuk aku... tidak lah aku asyik nak "ber-reformasi" yang tak berfaedah tu aje...

3 ulasan:

ctpayong berkata...

kadang2 kita tidak boleh keliru dalam mencari hala tuju.

mencari kerja, berkerja itu amanh. kalau semua orang punya fahaman ini, nescaya aman.

paling tidak, tiada kes ragut atau tiada demo jalanan.

Hanis Azla berkata...

tempat jatuh lagikan di kenang.. inikan pula tempat pertama mencari rezeki yer..

wahida berkata...

mmg mengimbas memori sungguh tu...kalau aku pun mesti teragak nak dtg balik tgk kompeni tu...