13 Mei 2011

DALAM KENANGAN #20 - PANGGILAN MANJA

Dalam family aku dipanggil "Along" sesuai dengan status aku sebagai anak sulung dalam keluarga. Adik beradik semua ada dua pasang - lelaki, perempuan, lelaki, perempuan.

Tapi, bukan itu yang aku nak ceritakan actually.

Aku percaya dalam sesebuah keluarga itu tentu akan ada panggilan2 tertentu yang merujuk kepada ahli keluarga tertentu. Panggilan yang aku maksudkan ini bukan lah panggilan yang lazim macam Along, Angah, Alang, Acu dan sebagainya. Tapi, merujuk kepada panggilan2 macam montel, busyuk dan sebagainya.

Aku,
Panggilan untuk aku ialah KELICAP MALAS.

Bab malas tu memang aku faham. Tapi, kalau bab kelicap tu aku tak berapa nak pasti apakah kaitan nya dengan malas.

Makanya, daripada gabungan perkataan itu sahaja tentu orang dah tau yang aku ni sangat pemalas! haha!

As,
Beliau dipanggil MINAH RONGGENG.

Kerjanya asyik nak meronggeng je masa kecil2 dulu, tu sebab dia di gelar minah ronggeng. Suka menghabiskan masa pergi ber"peleseran" dengan kawan2.

Babuk,
Beliau dipanggil SI CENGGENG.

Muka ganas, badan besar, tinggi.. tapi, alahai.. dalam hati ada taman! haha! Babuk ni cepat nak menangis kalau tak dapat apa benda yang beliau minta. 

Zila,
Beliau dipanggil MINAH KEPOH.

Sesuai dengan tahap ke-kepoh-an beliau kalau bercakap. Dia ni kalau dah cakap, mau nya roboh satu rumah. 

Macam gitu lah panggilan2 manja aku adik beradik kat rumah suatu masa dulu. Namun, sekarang sudah agak jarang kedengaran. Sekali sekala bila nak meng-ajuk atau untuk memprovoke mula lah keluar semula panggilan2 manja tersebut.

Aku berani bet, korang pun tentu ada.. kalu sudi, sila lah share

Sekian

Tiada ulasan: