29 Disember 2010

TRUANCY ??

Apa kejadah nya TRUANCY ni ?

Masa aku baca surat khabar bahasa inggeris yang percuma tu pagi tadi, tiba2 aku terpandang perkataan ini T-R-U-A-N-C-Y dimana cara sebutan nya ialah  \Tru"an*cy\

Asalnya daripada perkataan TRUANT.

Bila aku baca dan baca isi berita tersebut, fahamlah aku makna nya.. iaitu POTENG !

Aku tak puas hati, buka pula dictionary online. Oooo.. baru aku faham.

***

Truancy \Tru"an*cy\, n.
     The act of playing truant, or the state of being truant; as,
     addicted to truancy.
     [1913 Webster]
From WordNet (r) 2.0 :
  truancy
       n : failure to attend (especially school) [syn: hooky]
extracted from : dict.org
***
 
Tiba2 terlintas pula di fikiran aku ni..
 
Mungkinkah perkataan TUANG KELAS yang digunakan oleh kita itu berasal daripada 
perkataan ini sebenarnya ?
 
TRUANT.. TRUU ANNT.. TRUU ANTT..... TUANG ??
 
Mungkin ada benarnya kalau perkataan itu di sebut dengan slang Terengganu... :-)

8 ulasan:

nurkaloi berkata...

jap jap
tuang kelas tu ape
hehehe
tak phm laaaaa (*__O)

Hanis Azla berkata...

sempat buat kajian lagi tu..
mungkin ada betulnya juga.. he..he..

Pala Maldini berkata...

nurkaloi : tuang kelas tu ponteng la.. macam tak biasa pulak :-P

hanis : hehe.. sebab perkataan tu macma pelik bebenor.. tu yang beriya2 cari..

nurkaloi berkata...

hehehehe ponteng tawu laaa
tp tak reti laa pggil tuang kelas uh
heeee
lau pnteng klass memg slaluu...

Syigim berkata...

hahaha. good one.

sama la mcm "gostan" kereta dr phrase "go a stern". "gomen" from the word "government"!

;)

ctpayong berkata...

budak lelaki selalulah guna perkataan tuang kelas. pompuan kurang yg guna perkataan tu.

kalau camtu, budak2 yg suka ponteng ni dah buat kajian dulu la ye.

IDAZS berkata...

Rajin siap buat kajian lagi.
Mungkin ada benarnya juga.

tuang kelas sekali sekala seronok juga :P

Citarasa Rinduan berkata...

yess...
dapat lagi satu ilmu..

tuanG=TRUANCY