11 Disember 2010

FIREPROOF (MOVIE)

 image : wikipedia

Beberapa hari lepas aku sempat menonton cerita ini di Astro 413 (kalau tak salah). Ini second time aku tengok sebab masa first time dulu, aku bukan tengok daripada mula.

Fireproof ni kisah tentang pasangan suami isteri yang mengalami masalah dalam rumah tangga mereka yang mana diorang sudah sampai ke point of no return, dan nak break-off their marriage relationship.

Ok, ok.. filem ini actually berteraskan christianity. So, kalau korang berpeluang tengok, just abaikan bab2 berkaitan christianity tu.

Apa yang menarik minat aku sangat2 ialah.. the LOVE DARE dalam cerita ini yang mana memerlukan si suami untuk melakukan tindakan2 tertentu selamat 40 hari demi untuk menyelamatkan rumah tangga nya - tanpa pengetahuan si isteri.

Bermacam2 lah yang di lakukan oleh si suami untuk memenangi kembali hati si isteri nya yang pada masa yang sama sedang mabuk cinta dengan seorang doktor di tempat kerja nya. Antaranya :

1) Hadiahkan bunga kepada isteri
2) If you don't have anything good to say, just keep quiet
3) Kill parasites in you. Ex : berjudi, pornography etc
4) Masak dinner
5) Wash the dishes
etc, etc.. ada 40 semuanya (tapi, dalam filem tidak lah di tunjukkan sehingga 40 tindakan)

Si isteri pada mulanya sangat sangsi dengan apa yang cuba dilakukan oleh suami nya dan termakan cakap2 hasutan di ofis beliau yang menyatakan yang si suami sebenarnya hanya ingin membolot semua harta2 mereka sahaja dengan berkelakuan baik.

In the end, berkat sikap bersungguh2 si suami.. si isteri akhirnya memahami dan cinta mereka kembali bertaut..

***

Personally, aku  sangat suka cerita ini dan ianya seolah2 meng-insaf-kan aku agar menghargai kasih sayang yang aku ada.

Should there be a time that I had a difficult situation like this.. I certainly would like to try the LOVE DARE... minus the christianity part, replacing it with the Islamic part. 

1 ulasan:

Unknown berkata...

owh.. cite ni best.. :)