24 Disember 2010

DALAM KENANGAN #1- SETINGGAN EPISOD AIR

Nowaday, memang agak sukar untuk jumpa kawasan setinggan lagi.. terutamanya di bandar KL ini. Most of the setinggan sudah pun di robohkan dan didirikan dengan kawasan perumahan, bangunan atau kemudahan baru.

Masih jelas di memori aku pasal kehidupan di kawasan setinggan ini sebab masa zaman aku kanak2 dulu, memang aku duduk di kawasan setinggan. Bezanya cuma, kawasan kejiranan setinggan aku itu adalah setinggan yang tersusun dan tidak lah rumah rapat2 dan "kotor" macam setinggan2 yang lain.

Seronoknya rumah setinggan aku dulu sebab kawasan laman rumah yang sangat luas. Belakang rumah pula ada sungai.. walaupun tak boleh buat mandi macam swimming pool, tapi masih boleh buat macam2 aktiviti lain yang "berfaedah" untuk budak2 "panjang akal" macam aku and the geng.

Kawasan setinggan aku dulu ada semua kemudahan asas seperti elektrik dan jalan ber-tar (termasuk lampu jalan), tapi tak ada bekalan air direct ke rumah. Yang di sediakan ialah satu main paip umum yang di kongsi oleh beberapa buah rumah sekitarnya. 

 

Setiap rumah akan ada getah paip yang panjang bermula daripada rumah masing2 sehinggalah ke paip utama tersebut. Getah2 paip ini di tanam di dalam tanah dan hanya muncul di sekitar paip utama tadi. Panjang getah paip bergantung kepada kedudukan dan jarak rumah masing2 ke paip berkenaan. So, bayangkan lah.. dengan getah2 paip yang berselirat dan berbagai2 dan ada yang sama warna nya.. memang sukar lah kalau nak menentukan mana satu yang kita punya. Kebanyakkan tuan punya getah paip akan buat tanda pengenalan pada hujung getah paip masing2 supaya tidak tersalah cucuh bila tiba masa untuk menakung air.

Giliran rumah aku ialah jam 8pm - 10pm. Dan, sebagai anak sulung yang paling hensem.. aku kadang2 ditugaskan untuk gi mencucuh getah paip tersebut bila tiba masanya. Cuba lah bayangkan, berbekalkan lampu suluh yang samar2, aku meraba2 dalam gelap mencari getah paip yang entah mana satu yang rumah aku punya! 


"SUDAH KE BELUM ?", aku jerit dari luar rumah minta check samada betul apa yang aku cucuhkan itu

Takut2 nanti apa yang aku cucuh tu rumah orang lain punya.. rugi la. Dan, memandangkan setiap rumah hanya diperuntukkan 2 jam.. air2 tadi di takung samada di dalam tong drum ataupun kolam untuk kegunaan sehari2. Makanya, berulang2 lah aktiviti itu setiap hari selama aku dok kat kawasan setinggan itu. Di rumah aku ada dua tempat tadahan.. satu - kolam mandi (untuk air mandi),  kedua - tong drum (untuk kegunaan memasak, mencuci pinggan dsbnya).

Aktivity yang paling seronok masa ini ialah.. hehe.. berendam dalam kolam mandi! kiranya ala2 membuang air lama untuk membasuh kolam lah. Most of the time, 'cik Mori tak tau pun aku berkubang dalam kolam tuh! hahahaha.. sebab, lepas tu air kubangan tu semua akan dibuang dan di 'salin' (maksud salin disini = ganti) baru.

Duduk setinggan dengan serba kekurangan juga perlukan kreativiti yang maha hebat. Sekali sekala nak juga merasa mandi air hujan @ air pancut. Tapi, mana lah orang2 setinggan nak buat air pancut kat rumah.. ye tak ? Air paip direct pun takde.. mana pulak nak dipancutkan. So, macamana ?

Macam ini lah..

Tiada ulasan: