26 Julai 2010

AKU & CHERATING

Last weekend aku follow wife aku ke kursus bina semangat ofis dia di The Legend, Cherating. Memandangkan diorang ada meeting on jumaat, 'terpaksa-rela' lah aku minta cuti pada hari tersebut. Kami satu family bergerak pagi2 jumaat tu naik kereta hitam yang telah diservis/'overhaul' ekon nya beberapa hari sebelum tu yang menelan belanja RM1,700!

Dengan kefahaman kesibukan kursus bina semangat yang biasanya jadual padat daripada pagi sampai ke malam tu, tugasan aku untuk trip ni ala2 'drebar-cum-baby sitter' lah untuk anak aku yang sorang tu.

Konon2nya nak bertolak lepas subuh a.k.a 6:30am untuk elak jammed sebab orang keje pagi tu, tapi banyak sangat 'isu' nya pagi2 buta tu.. tak dapat la. Sudahnya bertolak jam 8:30am. Ikut LPT.

Konon2nya lagi nak berhenti sarapan kat BHP lepas tol Gombak (ada restoran nasi kandar, Tuah cafe dan Dunkin' donut) tapi berborak2 punya pasal terus terlepas. Sudahnya, sarapan di Genting Sempah je la - di McDonald. Macam omputih la pulak.

Perjalanan ambil masa lebih kurang 5 jam menggunakan had laju persekutuan dan standard aku kalau memandu jauh yang sememangnya banyak henti2. Henti rehat.

Sepanjang perjalanan tu, dua kali terserempak dengan speed trap polis. Rasa2nya, takde la kena sebab aku memang make sure maintain had laju persekutuan je. Harap2 tak la. Kalau kena, mau nya RM300. Lepas diskaun RM150. Dan, kalau bayar masa promosi bayar saman RM 75. Daripada bayar saman, lebih baik duit tu buat makan.. kenyang gak perut.

Sampai hotel lebih kurang 1:15pm, terus check-in. Memandangkan aku musafir, takde la aku gi sembahyang jumaat hari tu. Buat Jama' Qasar je.

Bilik hotel besar dan sangat selesa. Mahal gamaknya. Katilnya, king size. So, tak le sempit sangat kalau tido bertiga. Aku intai, kolam renang nya besar. Tak jauh daripada situ, ada pantai dengan bunyi ombak yang menderu2 menghempas ke pantai.

Kami settle down dan kemas barang2 yang berkenaan. Rehat2. Penat

Jam 2:15pm, wife aku dapat tau yang meeting postponed ke 3:30pm. Ada masa la untuk gi cari makan kat Kemaman. Makan sata.

"Sata = Makanan tradisi yang berasal dari negeri Terengganu yang mengandungi ikan, kelapa, cili padi dan beberapa ingredient yang dibungkus didalam daun pisang dalam bentuk tiga segi serta dibakar di atas bara api yang menggunakan arang."

Perjalanan lebih kurang 15 minit.

Sata kat kemaman ni memang the best in the world la. Pendek kata memang kat mana2 tak leh challenge. Aku belum jumpa lagi yang boleh lawan. Sata yang jual kat pasar malam kat area rumah aku tu memang jauh panggang dari api kalau nak dibandingkan dengan sata kat kemaman ni. Di samping tu, kami juga try otok2 (otak2), pulut panggang (intinya ikan semata2) & keropok lekor. Anak aku, makan meehun sup tulang. Meehun memang feveret dia sebab kat school asyik melantak meehun je gamaknya.

Lepas makan, kami bertolak balik ke Hotel. A bit rushing sebab mengejar masa. It was almost 3:30pm.

Sampai2 je, wife aku terus siap2 dan gi meeting. Tinggal lah aku kat bilik untuk mem'baby-sitter' anak aku..

Jalan jauh ni.. seronok tapi penat

Dok hotel free.. best tapi, makan kena cari kat luar. Makanan ala carte hotel mahal!

Tiada ulasan: