22 Julai 2011

DALAM KENANGAN #25 - ROKET LALANG

Lalang - nama sejenis rumput yg tinggi dan kasar, Imperata cylindrica. (Kamus dewan)

 image : xpressminda.wordpress.com 

Apa korang nampak pada lalang ? Menyemakkan mata je kan ?

OK,  sekarang.. let's turn back time. Sila selami jiwa kanak2 anda dan lihat dengan mata anda sebagai kanak2 ribena yang ligat dengan idea dan kreativiti.. apa korang nampak ?

Mata kanak2 aku nampak.. LALANG = ROKET 

How ? Ini lah yang aku nak cerita...

Lalang ni memang senang nak jumpa walau di mana2 pun kita berada. Mudah, tiada kos dan tak ada siapa nak marah kalau kita ambil banyak mana pun. Silap2 haribulan, tuan rumah akan bayar upah kalau kita cabut semua lalang yang ada di rumah beliau. 

Sesuatu yang tidak "berguna" kepada orang lain.. mungkin ada guna nya kepada sekumpulan yang lain pula. Budak2 macam aku, mana ada duit nak main permainan orang berduit. Dan, mungkin sebab itu.. otak aku ni (dan, kawan2) sentiasa ligat mendapatkan idea2 alternative macam kayu hoki, senapang ceri, bintang ninja, roundess dan sebagainya semata2 untuk bermain bersama2 kawan2.

Ok, enough of the intro.. ini cara nya :

Barang keperluan :
1) Lalang
2) Skill me-roket-kan lalang tersebut

Cara nya :
1) "Patahkan" lalang di pangkal nya

2) "Koyakkan" sebahagian hujungnya yang lembut melentok tu

3) "Koyakkan" daun lalang di pangkal sebelah kiri dan kanan nya di antara "tulang" lalang tersebut



Keratan rentas nya kalau di lihat adalah berbentuk lengkungan. Normally, bahagian "dalam" bersifat licin dan bahagian "belakang" bersifat sedikit kasar. Dari segi warna pula, normally bahagian "dalam" lebih hijau daripada bahagian "belakang"

4) Letakkan pada posisi jari seperti dibawah

Berdasarkan keratan rentas di atas, bahagian "dalam" hendaklah di letakkan di bahagian atas, manakala bahagian "belakang" di sebelah bawah.


AMARAN : kedudukan lalang hendaklah betul dimana bahagian pangkal lalang (bahagian yang hampir ke bahagian akarnya) berada di depan, dan bahagian hujung (puncak lalang) di bahagian belakang. Ini kerana, pada tepi daun lalang ada duri2 halus yang kedudukan nya menghala ke atas (puncak lalang). Oleh itu, kalau puncak lalang di bahagian depan.. duri2 halus ini akan menyucuk jari2 anda dan boleh menyebabkan luka! AWAS! jangan kata aku tak warning pula ye....


Dan, jangan pula hala kan ke arah kawan2 especially mata... sangat bahaya!

5) Gerakkan tangan yang menyepit daun tadi (illustrasi di atas tangan kanan) ke depan. Maka, meluncurlah "tulang" lalang tersebut sebagai "roket"

The best way to play this is with your friends dan lawan siapa boleh luncurkan roket paling jauh atau paling tinggi and then be proud of it! that is if you win lah..

Permainan ini memang seronok.. kalau tak caya, anda cubalah sendiri

Nowadays, once in a while.. aku akan main juga bila jumpa kawasan2 ber-lalang tinggi.. memang seronok!

Ah! indahnya zaman itu...

Tiada ulasan: