15 April 2011

DALAM KENANGAN #16 - SUKAN ANTARA SEKOLAH

Masih ingat lagi cerita sukan sekolah yang lalu ?

Lanjutan daripada kehebatan aku masa sukan sekolah tersebut, aku telah terpilih untuk mewakili sekolah ke Kejohanan Sukan Sekolah2 Selangor (Peringkat Daerah) mewakili sekolah aku. Sepanjang berkecimpung dalam arena per-sukan-an, ini lah kali pertama nya aku terpilih untuk mewakili sekolah dalam sesuatu kejohanan yang besar dan berprestij. Memang aku sangat teruja. 

Aku dah lupa tempat berlangsungnya kejohanan tersebut, tapi keadaan nya seolah2 macam sebuah padang majlis perbandaran. 

Sebagai pemenang pingat emas acara lompat tinggi, aku secara automatiknya menjadi wakil sekolah bersama2 dengan Awe yang mendapat perak. Bagaimanapun, aku juga di calonkan untuk mewakili sekolah bagi acara lompat jauh kerana cikgu melihat potensi aku jauh lebih baik berbanding dengan pemenang pingat perak (aku lupa nama nya). Mungkin cikgu review semula catatan kelima2 lompatan di antara aku (pingat gangsa) dengan pemenang pingat perak dan mendapati catatan aku lebih baik dan consistent. So, aku dipilih untuk mewakili sekolah bagi acara lompat jauh bersama2 kawan se-rumah-biru aku iaitu Nik yang menang emas dalam acara tersebut.

Tiba hari pertandingan, selepas persediaan dan latihan yang ala2 kadar saja sebab tidak diperuntukkan jurulatih atau masa khas untuk tujuan latihan.. aku melangkah ke arena.

Memang ramai betul pada hari tersebut - hingar bingar. Namun, aku tetap focus!

Lompat Jauh

Acara lompat jauh di pertandingkan dahulu. Mulanya, peringkat saringan elimination. Pemilihan untuk ke peringkat akhir. Lepas seorang, seorang lagi melompat. Sampai giliran aku, aku pun lompat lah dengan sepenuh jiwa dan raga.. hasilnya..

Awal2 lagi dah tersingkir!!

Ok lah, bukan acara favourite aku pun <-- ayat menenangkan hati.. huhu!

Lompat Tinggi

Ini acara favourite! dan, aku memang sungguh2 focus untuk buat terbaik bagi acara lompat tinggi ini..

Macam biasa, aku akan gunakan kaedah "lompat terbang" bagi acara lompat tinggi ini. Kaedah yang memang aku dah sangat master dan mahir!

Cabaran kali ini lebih getir lagi. Ada macam2 lagi gaya melompat tinggi yang di gunakan. Dan, yang paling famous dan effective adalah gaya "lompat back-flip" (aku tak tau nama sebenarnya). Gaya ini adalah gaya lompat tinggi yang digunakan oleh atlit2 lompat tinggi professional yang biasa kita tengok kat dalam tv tu. So, boleh bayangkan lah macam mana cara nya, kan ?


Sacara lazimnya, acara lompat tinggi seringkali di kuasai oleh budak2 cina sebab kebanyakkan mereka menggunakan gaya "lompat back-flip" tersebut. Huh?! kat sekolah cikgu takde lah pulak nak ajar teknik tersebut!! Aku masih dengan teknik "lompat terbang" dan Awe masing mengekalkan teknik "lompat gunting" nya.

Namun, aku tak mudah patah semangat. Focus!

Ketinggian palang sudah di perkemaskan.. peserta2 termasuk lah aku sudah bersedia.. bila tiba giliran aku..

Lompatan pertama.. Gagal

Lompatan kedua .. pun Gagal

Akhirnya, lompatan ketiga..


Dengan focus yang bersungguh2.. akhirnya aku lompat.. Gagal lagi!

Oleh itu, sampai di situ sahaja lah cabaran aku dalam kejohanan tersebut. Serba serbi tidak menjadi.. Aku salahkan ketebalan tilam itu yang menyebabkan aku gagal.. huh?!

In the end, walaupun ianya satu pengalaman yang sangat bermakna pada aku.. namun, nothing much to be proud of sebab actually, aku gagal berikan saingan sebagaimana yang aku harap2kan.

Maju lah sukan untuk negara.. huhu!

4 ulasan:

Maya Mayana berkata...

emm samalah kita pn tk mahir bersukan bagai ni...but now sukan diambil kira nk masuk 'U' kan?

Siti Noor Aminah berkata...

aku dulu, lari berganti2 ka hapa ntah.. tapi tak penah wakil sekolah.. haha.. lari berganti2 tu sebab tak cukup org je, tu terpaksa amek aku.. haha

wahida berkata...

dari dulu sampai skang aku tak suka sukan...huhu...

Unknown berkata...

sy suka sukan....
saya dulu wakil sekolah dalam acara lari jarak jauh dan larian marathon ...fuh...sonok...

skang ni nak bersukan pn da xbape..ada kekangan....hehe