26 April 2011

FIRE DRILL & MEROKOK DI KHALAYAK RAMAI

Alkisah, semalam ada fire drill di bangunan pencakar langit ofis aku ni. Sedang kami sibuk2 nak mengadap auditor, tiba2...

KRIIIINNNGGGGGGGGGGGGGGGGGG!! 

with capital letter, bold and red..

Tandanya sessi fire drill bermula. Tercengang2 kami yang dok menunggu kehadiran auditor sirim untuk di audit. Adakah ini sabotaj ? hehehe..

Actually, aku di fahamkan plan untuk fire drill ini sudah tertangguh beberapa kali. So, semalam masa yang sesuai agaknya untuk proceed. Mujur juga ofis aku cuma di tingkat 1, kalau tidak.. mahu juga aku menyorok dalam almari malas nak turun. Bangunan ofis ni ada 55 tingkat, kalau anda ketika itu berada di tingkat 50..       sanggup kah ?

Maka berduyun2 lah semua menuruni tangga. 

Dalam keadaan sedang beramai2 menuruni tangga tu.. ada pula hamba Allah ni pergi bantai merokok! Sambil berjalan, sambil berkepul2 asap yang di hamburkan nya. Langsung tidak prihatin atau rasa bersalah dengan orang ramai yang ada dibelakang beliau.

Orang2 yang berjalan dibelakang beliau pula asyik dok mengibas2 kan kepulan asal rokok tu.

"Alo brader, pls lah.. aku tak mo asap rokok nko tu! Kalau ye pun nak merokok, tengok keadaan dan tempat lah..", kata aku dalam hati

Kalau tegur kang, ada yang bertumbuk pula. Sepanjang perjalanan tu agak menyirap juga darah aku mengenangkan brader perokok tu. 

Tiba tempat berkumpul memang havoc. Sebabnya, tidak teratur. Ketua2 tingkat pula ntah kemana perginya. Kami pun tak tau cara mana sepatutnya berkumpul walaupun sudah berada di tempat berkumpul yang sepatutnya. Apa yang aku tau, dalam fire drill.. ketua tingkat akan ambil nama setiap orang yang ada untuk memastikan siapa yang ada, dan siapa yang mengular.. haha!

In the end, lebih kurang 35 minit kemudian fire drill pun selesai. Semua kembali ke pejabat masing2 walaupun ada juga yang melencong ke arah lain..

Pengajaran semasa fire drill :

1) Perlu tahu kemana hendak dituju untuk berkumpul

2) Pastikan nama anda di rekodkan sebagai ada.. atau anda dianggap sudah "terbakar" dalam bangunan

3) Berjalan dengan tertib dan tidak berebut2 untuk mengelakkan kemalangan 

4) Jangan lah hisap rokok time orang tengah ramai2 tu! Tolong lah prihatin sedikit..

Sekian.

1 ulasan:

- GC - berkata...

mujur ofis kat tingkat 1, kalo kat tingkat 50, rasanya kalo betul2 ada kebakaran, mmg sumpah penat nak trun. tapi kena berusaha selamatkan diri jugak.